فیداکسپو ۹۳ الگویی برای تولید خوراک با کیفیت و بهبود ضریب تبدیل بود

بهبود راندمان خوراک با استفاده از بقایای کشاورزی ، باغی و کارخانجات صنایع غذایی

عصر نمایشگاه- مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: نمایشگاه فیداکسپو سال ۹۳ الگویی مناسب برای تولید خوراک با کیفیت و بهبود ضریب تبدیل و روش های کاهش ضایعات خوراک بود. همچنین برای بهبود راندمان خوراک قصد داریم طرح بهبود راندمان خوراک در واحد های دامداری روستایی با استفاده از بقایای کشاورزی، باغی و کارخانجات صنایع غذایی را اجرا کنیم.

فیداکسپو ۹۳ الگویی برای تولید خوراک با کیفیت و بهبود ضریب تبدیل بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از اگنا، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: نمایشگاه فیداکسپو سال 93 الگویی مناسب برای تولید خوراک با کیفیت و بهبود ضریب تبدیل و روش های کاهش ضایعات خوراک بود. همچنین برای بهبود راندمان خوراک قصد داریم طرح بهبود راندمان خوراک در واحد های دامداری روستایی با استفاده از بقایای کشاورزی، باغی و کارخانجات صنایع غذایی را اجرا کنیم.

    تورج صارمی ، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی  در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ درباره دومین همایش و نمایشگاه فیداکسپو عنوان کرد: همانطور که می دانید صنعت دام طیور و آبزیان کشور بدلیل عرضه سرانه پروتئین دامی از جمله شیر ،گوشت قرمز ،مرغ و تخم مرغ و آبزیان جایگاه ویژه ای را در تامین امنیت غذایی  کشور دارد.

    وی اظهار داشت:  دربرنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی کشور توجه خاصی به ایجاد و توسعه واحد های پرورشی دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته از جمله  کار خانجات خوراک  دام و طیور و آبزیان  شده است.

    تولید 13 میلیون تن انواع مصولات دامی در سال 94

    صارمی اظهار داشت: در سال 94  در کشور بیش از 13 میلیون تن  انواع محصولات دامی  با برنامه ریزی سیاست گذاران و تلاش تولید کنندگان و زنجیره های تولید محقق شده است که در این بین بی شک  با توجه به پیشرفت های چشمگیر روز دنیا در این صنعت؛  استفاده از دستاوردهای نوین ؛ زمینه ساز پیشرفت صنعت پرورش دام و طیور و همچنین صنعت  خوراک دام طیوردر کشورشده است.

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از بستر های مناسب برای دستیابی به تحقیقات و تکنولوژِی جدید ؛بهره گیری از دستاوردهای داخلی و خارجی، گسترش مبادلات تجاری ،جلب سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مشترک و توسعه صادرات؛ برگزاری همین نمایشگاه‌های تخصصی مانند فیداکسپو است.

    وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته دنیا برگزاری نمایشگاههای تخصصی که به صورت سالیانه و زمانبندی شده اجرا می شود  نقش موثری در تولید اقتصادی و پایدار آن بخش  ایفا می کند و توجه به این امر  در کشور ما از چندین سال گذشته با همت دست اندرکاران برگزاری نمایشگاههای تخصصی با جدیت مورد پیگیری قرار گرفته و اکنون نیزدر حال انجام است.

    نمایشگاه فیداکسپو یک رویداد موفق در حوزه کارخاجات بود

    وی تاکید کرد: برگزاری این گونه نمایشگاه ‌های تخصصی؛توسعه صادرات و رشد اقتصادی کشور در صنعت  دام و طیور و آبزیان و صنایع وابسته به ویژه  صنعت کارخانجات خوراک دام و طیور و ابزیان را در سالهای اخیر به دنبال داشته است و یکی از نمایشگاههای که در دو سال گذشته  برای اولین بار در کشور در صنعت کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان  به طور موفق برگزار شد؛ نمایشگاه تخصصی  فید اکسپو بود .

    نمایشگاه فید اکسپو 93 الگویی برای تولید خوراک با کیفیت و  بهبود ضرایب تبدیل بود

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: نمایشگاه فید اکسپو سال 93  توانست نقش موثری را برای الگو سازی  تولید خوراک  با کیفیت ،بهبود ضریب تبدیل ،روش های کاهش ضایعات خوراک  و هچنین روش های مناسب ذخیره سازی و بسته بندی انواع علوفه و نهایتا افزایش بهره وری داشته باشد.

    وی ادامه داد: این نمایشگاه همچنین در زمینه مروادت فعالان این صنعت با یکدیگر و  طرح مسایل و تجربه های موفق از سوی تولید کنندگان داخلی  و خارجی و همچنین ارائه راهکار های اجرایی برای بهبود مدیریت تغذیه  و استفاده از تکنولوژِی ها روز توانست موفق عمل کند و همین عومل باعث شد  این نمایشگاه مورد استقبال گسترده بازدید کنندگان قرار بگیرد.

    پیشنهاد برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات خاص  در فیداکسپو آتی

    وزارت جهاد کشاورزی برای برگزاری کارگاه های آموزشی سال های آتی در فیداکسپو پیشنهاداتی را ارایه داد و عنوان کرد: با توجه به کارگاه های آموزشی خوبی که در سال جاری در همایش فید اکسپو به ویژه در رابطه با استفاده از پسماندها ی کشاورزی در تغذیه دام و طیور و تکنیک های ارزیابی خوراک  پیش بینی شده است؛  در سالهای آتی موضوعاتی مر بوط به روش های مناسب ذخیزه سازی و کاهش ضایعات خوراک، روش های مناسب خوراک دادن دام و استفاده از ادوات وتجهیزات مکانیزه در تولید خوراک وهمچنین روش تولید  بلوک های خوراک دام  برای تغذیه دام  روستایی و عشایری می تواند مطرح باشد.

    وی ادامه داد: این موضوعات می تواند  با  اطلاع رسانی گسترده به کارشناسان ،بهره برداران ،تشکل های تولیدی و بازدید کنندگان و صاحبان صنایع  در همایش های جانبی نمایشگاه فیداکسپو  دوره بعدی  پیش بینی شود. همچنین با توجه به این که در صنعت دام طیور و آبزیان بیشترین بخش هزینه های تولید مر بوط به هزینه خوراک می شود؛ بحث‌هایی مانند مدیریت هزینه تولید و پرورش، روش های بهبود ضریب تبدیل خوراک و همچنین افزایش بهره وری در صنعت دامپروری در موضوعات سمینارهای فیداکسپو مد نظر قرار بگیرد.

    محدودیت تامین آب  و زمین برای کشت علوفه  و ضرورت استفاده ازروش های علمی

    صارمی درباره موضوعاتی که اکنون  در بحث خوراک دام طیور و آبزیان مطرح است؛ عنوان کرد:  در حال حاضر بالغ بر 70درصد هزینه  تولید در بخش دام طیور و آبزیان شامل تهیه هزینه های خوراک می شود که با توجه به محدودیت های تامین آب و زمین قابل کشت برای علوفه  ، باید از روش های علمی و انتقال یافته های تحقیقاتی به واحد های تولیدی در این زمینه بهره برد و با استفاده حداکثری از پتانسیل های موجود  در راستای افزایش بهره وری و کاهش موانع تولید گام برداشت تا بتوان هزینه تمام شده خوراک در واحد های تولیدی را کاهش داد.

    بهبود راندمان خوراک با استفاده از بقایای کشاورزی ، باغی و کارخانجات صنایع غذایی

    صارمی تاکید کرد: یکی از طرح های دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام در این خصوص طرح بهبود راندمان خوراک در واحد های دامداری روستایی با استفاده از بقایای کشاورزی، باغی و کارخانجات صنایع غذایی است که از سال قبل با ظرفیت سنجی تولید بقایا  قابل مصرف در تغذیه دام و طیور در کشور آغاز و با همکاری موسسات تحقیقاتی دستور العمل های مورد نظر در استفاده از برخی از بقایا از جمله  بقایای پسته و نیشکر تدوین و در حال پیگیری است که مشوق هایی نیز برای ترویج استفاده از بقایای مذکور در استان های دارای پتانسیل به تولید کنندگان بخش اختصاص می یابد.

    راه اندازی پایلوت تولید خوراک دام بر پایه  بقایای نیشکر درخوزستان

    وی تاکید کرد: با پیگیری های بسیار موثر موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در یک طرح مشترک با همکاری این دفتر و شرکتهای سر مایه گذاری بخش خصوصی؛ پایلوت تولید خوراک دام بر پایه بقایای نیشکر در آینده نزدیک  در استان خوزستان راه اندازی می شود.

    تولید سالیانه یک میلیون تن خوراک دام بر پایه بقایای نیشکر

    صارمی ادامه داد:پیش بینی می شود با راه اندازی  کامل این خط؛ سالیانه بالغ بر یک میلیون تن از این  بقایا که در استان به دلیل مشکلات برداشت در سطح بالغ بر 120هزار هکتار کشت نیشکر تولید می شود بطور مناسب فراوری ودر تغذیه دام مصرف شود. که به طور حتم با اجرای این طرح با کاهش قیمت تمام شده خوراک و محصول نهایی، بخشی از مشکلات زیست محیطی استان به دلیل سوزاندن بقایا ی نیشکر مرتفع می شود.

    استفاده از علوفه جایگزین با نیاز کم آبی و خوراک های کمتر رایج در تغذیه دام و طیور

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین با بیان این که تلاش ما این است با توجه به محدودیت های تامین آب و زمین  با بهره گیری از نتایج طرح های تحقیقاتی و همکاری با موسسات تحقیقاتی  موضوع استفاده از  علوفه   جایگزین با نیاز آبی کم و خورک های کمتر رایج در تغذیه دام و طیور را عملیاتی کنیم که در این خصوص چند دستورالعمل در استفاده مناسب از علوفه سورگوم و همچنین خلر و ماشک  و سایر اقلام علوفه‌ ای را در تغذیه دام  تدوین و به استان ها ارسال شده است .

    استفاده از خوراک های کمتر رایج در تغذیه دام و طیور با استفاده از نتایج تحقیقیاتی

     

    صارمی عنوان کرد: تلاش می کنیم در مواد اولیه دامی که به طور بیشتری موردنیاز هستند و محدودیت های تولید در کشور را دارند  مانند ، ذرت سویا ،با جایگزینی سایر  اقلام خوراکی  کمتر رایج که از نظر ارزش تغذیه ای مشابه با خوراک های مذکور هستند؛  موضوع استفاده از خوراک های کمتر رایج در تغذیه دام و طیور را با استفاده از نتایج طرح های تحقیقاتی در این بخش عملیاتی کنیم تا ضمن کاهش قیمت تمام شده میزان واردات این نهاده ها نیز کاهش یابد.

    تدوین دستورالعمل اعمال نظارت فنی و کنترل کیفی خوراک دام طیور و آبزیان

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:  برای اعمال نظارت های کیفی بر تولید خوراک به تدوین  دستورالعمل نظارت فنی و  کنترل کیفی خوراک دام و طیور و آبزیان تدوین کرده ایم این دستورالعمل در راستای اجرایی کردن ماده30 قانون افزایش بهره وری است.

    نظارت کیفی و رعایت استانداردهای اجباری در مبادی ورودی، ذخیره سازی و فرآوری

    صارمی تاکید کرد: با ابلاغ این دستور العمل علاوه بر اعمال نظارت های بهداشتی که توسط سازمان دامپزشکی کشور صورت می گیرد؛ نظارت های کیفی و رعایت استانداردهای اجباری  در مبادی ورودی، ذخیره سازی ، فراوری و واحد های تولیدی  در استانها اعمال خواهد شد.

    تدوین روش های مناسب برای بسته بندی و ذخیره سازی انواع علوفه برای بهبود تولید

    وی با بیان این که در تلاش هستیم از حداکثر ظرفیت تولید داخلی استفاده کنیم , عنوان کرد: برای بهره گیری  از پتانسیل های موجود  و بهبود مدیریت تولید ؛ باید به اعمال و تدوین روش های مناسب برای  بسته بندی و ذخیره سازی انواع علوفه ها در کشور توجه شود  چون ضایعات در این بخش به دلیل عدم استفاده از روش های مناسب و استاندارد بالا بوده که ضمن افزایش قیمت تمام شده سلامت دام و مصرف کننده نهایی را می تواند با مشکل  مواجه کند.

    تدویین دستورالعمل مناسب برای بسته بندی و ذخیره سازی انواع علوفه ها

    مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تدوین روش های مناسب برای  بسته بندی و ذخیره سازی انواع علوفه ها با توجه به مخاطراتی که برای سلامت دام و مصرف کننده نهایی دارد  این موضوع نیز  در دستور کار قرار گرفته و با همکاری  موسسات تحقیقاتی و بخش خصوصی  در حال تدوین دستور العمل های کاربردی در این خصوص هسستیم.

    ظرفیت تولید خوراک در دنیا در سال 2015 بالغ بر یک میلیارد تن بوده است

    صارمی درباره آمار تولید کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان در ایران و جهان  عنوان کرد: ظرفیت تولید کارخانجات خواک دام طیور و آبزیان در دنیا در سال 2015 در کشورهای مختلف دنیا بالغ بر یک میلیارد تن بوده است که 10کشور برتر در این حوزه  چین ، امریکا برزیل ،مکزیک ،اسپانیا،هند ، روسیه ،المان  و فرانسه بوده اند.

    سال گذشته بالغ بر 250 هزار تن خوراک دام به کشورهای همسایه صادر شده است

    وی ادامه داد: بیش از 65 درصد خوراک دام در این کشور ها  تولید شده است و در ایران 640 کار خانه و کارگاه تولید خوراک با ظرفیت اسمی  تولید بالغ بر 19 میلیون تن خوراک در حال فعالیت است که بالغ بر 100 واحد از این کارخانجات با استانداردهای روز دنیا و  با گرید های بالا فعالیت می کنند. و دز سال گذشته بالغ بر 250هزار تن خوراک دام به کشورهای همسایه صادر گردیده است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت