با عنوان «مسند مستانگی»؛

برپایی نمایشگاه خوشنویسی در گالری نقش و خط

عصر نمایشگاه- جدیدترین نمایشگاه خوشنویسی جواد بختیاری با عنوان «مسند مستانگی» در حالی در گالری نقش و خط افتتاح می شود که به گفته این هنرمند بهترین نمونه آثار خوشنویسی وی در دوران کاری اش است.

برپایی نمایشگاه خوشنویسی در گالری نقش و خط
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، جواد بختیاری درباره جدیدترین نمایشگاه خود که پنجم شهریور ماه در گالری «نقش و خط» افتتاح می شود ،گفت: من معمولا وقتی نمایشگاهی می گذارم سه گانه ای از نقاشی ها، خوشنویسی و نقاشی‌خط هایم را به نمایش می گذارم، اما در نمایشگاه جدیدم 38 اثر به نمایش می گذارم که فقط خوشنویسی سنتی است.

    وی ادامه داد: این نمایشگاه را به توصیه دوستانم برپا می کنم که معتقد بودند نمایشگاهی در حیطه خوشنویسی سنتی با تمام ارقام ریز و درشت در قالب خط فاخر نستعلیق برپا کنم. این 38 اثر در یک‌سال اخیر خلق شده اند و به جرات می گویم بهترین نمونه های آثاری است که در عمر فعالیت حرفه ای ام خلق کرده ام.

    بختیاری درباره چرایی تغییر رویه در برپایی نمایشگاه توضیح داد: در وهله نخست این نمایشگاه نیاز به پاسخ درونی و عاطفی خودم است، اما این را هم بگویم که من از تمام ابزار سنتی مثل مرکب و قلم نی و ... برای خلق این آثار استفاده کردم اما ترکیباتی که خلق کرده ام نو هستند و ساختار فرمی کلمات با یکدیگر به نوعی پرداخت جدیدی دارد. تلقی من از نمایشگاهم چنین است که باطن سنتی و اجرا بیانی نو دارد.

    این استاد انجمن خوشنویسان ایران ادامه داد: در این آشفته بازار هنرهای تجسمی من سعی کردم آثاری ارائه بدهم که بر اساس زیبایی شناسی 500 سال گذشته است اما نه اینکه همان را تکرار کنم بلکه خود را از تاریخ این زیبایی شناسی عبور دادم تا در من ته نشین شود و بیان نویی پیدا کند.

    وی در پاسخ به اینکه بسیاری از استادان خوشنویسی معتقدند در این روزگار خوشنویسی سنتی پاسخگوی نیاز مخاطب نیست و به همین علت به سمت نقاشی‌خط گرایش زیادی پیدا شده نیز بیان کرد: من به شدت با این موضوع مخالفم. مثل این است که بگوییم دیگر آواز ایرانی نخوانیم و راک و متال و پاپ بخوانیم. البته من از بازار خوبی که برای نقاشی‌خط ایجاد شده استقبال می کنم و خودم هم در این فضا کار می کنم اما این نافی این نیست که از هنر اصیلمان غافل شویم. باید همواره از فرهنگ اصیل زیبایی شناسی خود پاسداری و آن ذوق را تقویت کنیم. من که با کمیت بالا در هر سه شاخه نقاشی، خوشنویسی و نقاشی‌خط حضور دارم به جرات می گویم هیچ کدام از اینها جای دیگری را تنگ نمی کند و جامعه باید هر آنچه را طبق معیارهای اصیل زیبایی شناسی است بپذیرد.

    وی درباره مضامین انتخابی در آثار نمایشگاه جدیدش گفت: خوشبختانه ما از جهت مضامین دستمان باز است و هیچ فرهنگی نیست که دستش اندازه ما در انتخاب مضمون باز باشد. برای من مهم بود که در نگاه اول مضمونی که انتخاب می کنم کلیتی را مطرح کند که ذهنیت مرا به مخاطب معرفی کند برای همین سراغ مضامینی رفتم که اول و انتها دارد و گویاست و از اشعار سعدی و حافظ و مولانا تا اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج اشعاری را انتخاب کرده ام.

    باید از برپایی هر رویداد هنری استقبال کرد

    بختیاری در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره کیفیت و کمیت برپایی چهارمین دوسالانه خوشنویسی که پنجم تا 26 شهریور در قزوین برپا می شود گفت: رویکرد هر جشنواره ای باید این باشد که جریان سازی کند. البته شخصا معتقدم برپایی هر اتفاق فرهنگی در نازل ترین شکلش هم که برپا شود مبارک است چون جای فعالیت های هنری در کشور ما خیلی خالی است. اما اگر رویکرد هر رویدادی سازمان یافته و اهدافش معلوم باشد و در تعامل با هنرمند و مخاطب شکل بگیرد خروجی بهتری خواهد داشت.

    این خوشنویس ادامه داد: در دوسالانه ها کوشش می شود این اتفاق بیفتد اما برای رخ دادن این اتفاق باید یک زنجیره ای با هم هماهنگ شوند. در حال حاضر بیشتر این رویدادها تبدیل به یک نمایشگاه می شوند که بیشتر هم عده ای جوان از آن استقبال می کنند و در نهایت حتی افتتاحیه ها و اختتامیه ها هم با استاندارد برگزار نمی شود.

    وی در نهایت تاکید کرد: برپایی هر رویداد فرهنگی در کشور خوب است اما درباره خروجی مطلوب ما طلب زیادی در حوزه فرهنگ داریم و فقط مربوط به هنرهای تجسمی نیست.

    جواد بختیاری اردیبهشت ماه امسال از ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران استعفا داد. انجمن خوشنویسان ایران در برپایی دوسالانه خوشنویسی نقش مهمی ایفا می کند.

    نمایشگاه آثار خوشنویسی نستعلیق جواد بختیاری با عنوان «مسند مستانگی» از ساعت 16 الی 20 روز پنجشنبه 5 شهریور ماه 1395 در گالری نقش و خط تهران گشایش خواهد یافت. این نمایشگاه تا 15 شهریور ماه از ساعت 10 صبح الی 8 شب به نشانی پاسداران، میدان هروی، خیابان وفا منش، خیابان روشنایی، شماره 12 برپاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت