در تالار وحدت ؛

از خودنویس ظریف تا سازه‌ای مفهومی در نمایشگاه «دستاوردهای دولت»

عصر نمایشگاه- معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره نمایشگاه دستاوردهای دولت، گفت: هدف ما این است این رخدادهای مثبت را به جامعه منتقل و مردم را مطمئن کنیم به انتخابی که کرده‌اند و این‌که انتخاب آن‌ها می‌تواند ضامن بقای کشور و توسعه آن باشد.

از خودنویس ظریف تا سازه‌ای مفهومی در نمایشگاه «دستاوردهای دولت»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، نمایشگاه تصویری دستاوردها و فعالیت‌های دولت یازدهم در تالار وحدت تهران برگزار و به‌منظور تبیین اقدامات انجام‌شده، مسیر فعالیت‌ها و عملکرد سه ساله دولت توسط مجموعه‌ای از آثار تصویری شامل عکس، ویدئوآرت و اینفوگرافی به‌نمایش گذاشته می‌شود.

    در این راستا، جلسه‌ای با هدف ایجاد هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه «دستاوردهای دولت» با حضور مرتضی بانک - معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری - علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت ارشاد -، مهدی افضلی - رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر و مجری این نمایشگاه - علی متقیان - مدیرعامل ایسنا و عضو این موسسه - و اعضای شورای سیاست‌گذاری و هنر این رویداد برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه، مهدی افضلی - رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر - در توضیح آثار ارائه‌شده به دبیرخانه نمایشگاه، گفت: تا به حال حدود شش‌هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده که در میان آن‌ها، 900 اثر به حوزه اجتماعی، 500 اثر به حوزه ثبات اقتصادی، 500 اثر به حوزه برجام، 200 اثر به حوزه امنیت ملی و 450 اثر به حوزه سلامت مربوط است. بقیه آثار نیز به وزارت تعاون، مسکن و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلق دارد. بازبینی آثار نیز به‌طور کلی به پایان رسیده است.

    مجری این نمایشگاه با بیان این‌که حجم اطلاعاتی قابل توجهی به دست دبیرخانه رسیده است، ادامه داد: می‌توان این مجموعه را به یک کتاب تبدیل کرد تا آرشیوی در این زمینه باشد.

    افضلی درباره دیگر اقدامات انجام‌شده برای این نمایشگاه، اظهار کرد: وب‌سایتی را نیز در این زمینه طراحی کرده‌ایم تا بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعات نمایشگاه را به‌صورت آنلاین در اختیار داشته باشند.

    در ادامه، مسعود زنده‌روح کرمانی - عضو شورای هنری نمایشگاه - با بیان این‌که در ابتدای کار، برایش جالب بود که یک مجموعه هنری برای انجام چنین کاری انتخاب شده است، گفت: تلاش ما این بود که این نمایشگاه از پوشش معمولی بیرون آید. اولین نگاهی که داشتیم برگزاری یک نمایشگاه عکس بود، اما برای برگزاری این نمایشگاه که بتواند عملکرد سه ساله دولت را نشان دهد، در جمع‌آوری تصویر دچار مشکل می‌شدیم. به‌عنوان مثال، نمی‌توان تورم و اقتصاد را در قالب عکس نشان داد.

    او اظهار کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم نمایشگاه از فرم ساده عکس به سمت کار گرافیکی و فیلم که می‌تواند توضیحات بیشتری را درباره عملکرد دولت بدهد، آورده شود. پس از رسیدن آثار به دبیرخانه جشنواره متوجه شدیم انیمیشن‌های خوبی نیز در زمینه‌های مختلف ساخته شده است.

    زنده‌روح با بیان این‌که تلاش شده است تا محتوای نمایشگاه به سمت مفهومی شدن پیش برود، گفت: این کار به ما کمک می‌کند تا موضوعات به‌گونه‌ای دیگر دیده شود. به‌عنوان مثال خودنویسی که آقای ظریف با آن برجام را امضا کرد برای ما مهم است. این‌ها رفتارهایی است که شاید در چشم بسیاری دیده نمی‌شود.

    وی ادامه داد: مدیاهای تصویری ما در کلیت یک مفهوم ارائه می‌شوند که از آغاز تا پایان نمایشگاه، اطلاعات بسیار ساده‌ای را به شکلی تأثیرگذار به مردم می‌دهند.

    زنده‌روح همچنین گفت: این نمایشگاه شاید تلنگری باشد تا دولت دقت بیشتری برای جمع‌آوری اسناد کند و نگاه هنرمندانه‌تری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

    سیامک احصایی - طراح صحنه و لباس - که مسؤولیت طراحی سازه نمایشگاه دستاوردهای دولت را برعهده دارد، اظهار کرد: از آنجا که شنیده بودم قرار است این نمایشگاه فضای متفاوتی داشته باشد، فکر کردم بهتر این است سازه چیزی باشد که در ذهن بماند و غیر از این‌که یک سازه است، مفهوم نیز داشته باشد. حتی برای من رنگ استفاده‌شده در کار هم مهم بود.

    او با اشاره به این‌که بدنه اصلی این نمایشگاه از لوله و اتصالات آن که پوشانده نشده و دیده می‌شود، طراحی شده است، گفت: این لوله‌ها و اتصال‌ها برای من شکل همبستگی داشت و به همین دلیل می‌خواستم دیده شوند.

    احصایی همان‌طور که از روی مانیتور طرح‌ سازه نمایشگاه را نشان می‌داد، اضافه کرد: قرار است زمانی که وارد نمایشگاه می‌شویم، دنبال یک فریم قاب‌گرفته نباشیم و اگر امکانش وجود داشته باشد، من عکس‌های نمایشگاه را به‌شکل فریم ناموزون موجود درون سازه درمی‌آورم. این نمایشگاه سه ضلع یک آب‌نما را احاطه می‌کند و صدای آب می‌تواند هنگام بازدید لذت‌بخش باشد.

    در ادامه احسان آقایی - عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه - با بیان این‎که سازه نمایشگاه بر مبنای بداهه است، گفت: قرار ما این شد تا براساس سازه، تصمیم بگیریم که محتوا را چگونه پیش ببریم. محتوای این نمایشگاه براساس صحبت‌های رئیس‌جمهور است که دستاوردهای مهم دولت را معرفی کرده است. این نمایشگاه با فیلمی به نام «وعده دولت با مردم» آغاز می‌شود. نمایشگاه شامل پنج بخش اصلی اجتماعی، ثبات اقتصادی، برجام، امنیت ملی و طرح تحول سلامت است. بخش اجتماعی نیز به زیرشاخه‌های فرهنگ و هنر، کشاورزی، آموزش، ورزش و جوانان و راه و شهرسازی تقسیم می‌شود.

    او افزود: بخش برجام با فیلم صحبت‌های رئیس‌جمهور شروع می‌شود و به ارمغان‌های برجام در حوزه‌های مختلف اشاره می‌کند. در بخش دفاعی و امنیت ملی نیز به شکل خیلی مفهومی خواهیم پرداخت. ما یک فضای ایزوله را ایجاد خواهیم کرد و چند فیلم درباره اخبار انفجارهای اروپا و آمریکا با صدای بلند پخش خواهد شد که اعصاب بازدیدکننده را خرد می‌کند، اما در ادامه، هنگامی که از آنجا خارج شود سکوت خلأواری ایجاد می‌شود و در پایان، موسیقی و کلیپی پخش خواهد شد.

     مرتضی بانک - معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری - نیز با بیان این‌که این نمایشگاه تأثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: ما دید ملی داریم و می‌خواهیم هر آنچه در کشور اتفاق می‌افتد به نفع مردم، آرامش و ایجاد اطمینان خاطر برای منافع و توسعه مملکت و مردم باشد. کشور ما به حیات دوباره نیاز دارد که با روحیه امیدوارانه‌تر اتفاقات مثبت‌تری به‌وجود بیاید.

    وی در ادامه به بیان برخی دستاوردهای دولت یازدهم از جمله با ثبات ماندن قیمت دلار، کاهش تورم، افزایش تعداد روزهای سالم و پاک، افزایش شاغلان خالص، ایجاد روابط با بانک‌های خارجی و پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی از صادرات نفتی اشاره و بر مقایسه‌ای بودن فضای نمایشگاه برای هرچه بهتر دیده شدن این دستاوردها تأکید کرد.

    بانک در بخش پایانی سخنانش گفت: این نمایشگاه باید شکلی به خود بگیرد که هر بازدیدکننده‌ای وارد آن می‌شود، متوجه نشود وقت خود را چگونه گذرانده است.

    سپس علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت ارشاد - اظهار کرد: در این دولت کسی به‌دنبال این نیامده که برای خود جایگاهی درست کند و صاحب کرسی شود. همه دغدغه داشته‌اند تا کاری را انجام دهند. ما صحبت کردیم تا در این نمایشگاه شعارهایی خالی از حقیقت نمایش داده نشود، اگر واقعیت‌هایی را که اتفاق افتاده به مردم بگوییم، کافی و خوب است.

    او با تأکید بر این‌که عامه مردم به اعداد توجهی ندارند و بهتر است به جای آمار و ارقام از نمادها استفاده کنیم، گفت: موضوعاتی مانند برجام، خشک شدن دریاچه ارومیه و وضعیت معیشتی مردم برای آن‌ها مهم است و به آن توجه دارند.

    مرادخانی با اشاره به توضیحات آقایی درباره بخش امنیت ملی نمایشگاه، اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان می‌گویند دوست دارند در ایران فعالیت کنند، زیرا خیلی امن است و این موضوع با قیمتی است.

    معاون امور هنری وزارت ارشاد با این‌که ایرانی‌ها دوست دارند آنچه دارند را در بهترین وجه ببینند، گفت: ما باید در نمایشگاه دستاوردهای دولت به آن‌ها بگوییم می‌دانیم شما چه چیزی را دوست دارید. حوزه هنر، نماد آرامش است. مردم زمانی به سمت هنر می‌روند که در جامعه آرامش وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: ما در بخش خصوصی متقاضیان زیادی برای ایجاد و برگزاری رویدادهای هنری داریم، اما باید این را نشان دهیم و هرچقدر روی آن تأکید کنیم غرور ملی ایجاد می‌کند.

    در ادامه، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: ده‌ها گروه خارجی به ایران آمدند و از حضور آن‌ها در کنار مقامات سیاسی عکس‌های زیادی وجود دارد. اگر این عکس‌ها را در یک راهرو قرار دهید، قطعا تأثیرگذار خواهد بود. زاویه‌هایی در این عکس‌ها وجود دارد که تأثیرگذارند و اگر به آن‌ها توجه شود این نمایشگاه را به یک نقطه قوت تبدیل می‌کند.

    او اضافه کرد: حوزه کاریکاتور نیز مهم است و می‌توان حرف‌هایی را در آن زد که در حالت عادی نمی‌توان گفت. اگر در حوزه‌ اقتصادی به کاریکاتور توجه کنیم، ‍می‌توانیم جنبه‌های نقدآمیزی را که نمی‌توانیم در حوزه عکس نشان دهیم، در اینجا نشان دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت