دبیر هنری نمایشگاه:

نمایشگاه «آهنگ آفتاب» می‌تواند حضور گردشگران غربی را در ایران تقویت کند

عصر نمایشگاه- دبیر هنری نمایشگاه «آهنگ آفتاب» گفت: این نمایشگاه برای غرب و اروپا می‌تواند بسیار جالب و خوشایند باشد. یادم هست گفتند ما به دو چیز شما غبطه می‌خوریم؛ چاه نفت و کویر. خیلی خوب است که این نمایشگاه به اروپا برود و جنبه گردشگری ایران را تقویت کند.

نمایشگاه «آهنگ آفتاب» می‌تواند حضور گردشگران غربی را در ایران تقویت کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از تسنیم، نشست خبری نمایشگاه «آهنگ آفتاب» در موزه هنر‌های معاصر برگزار شد و طی آن مسؤلین برگزاری نمایشگاه به توضیح در مورد این رویداد پرداختند.

    «مجید ملانوروزی» مدیر موزه هنرهای معاصر در مورد علت برپایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه پیش از این در ابعاد گسترده‌تری، پیش بینی شده بود و قرار بود این نمایشگاه مجموعه‌ای از عناصر چهارگانه باشد اما به دلیل وسعت کار ترجیح دادیم از عنصر خاک به تنهایی در این نمایشگاه استفاده کنیم. بیابان را انتخاب کردیم چراکه تمدن ایران یک تمدن بیابانی است. هنرمندان زیادی نیز از گذشته بر روی این موضوع کار کرده‌اند. کویر یک کانسپت ملی است و به همین دلیل در این نمایشگاه بخشی از آثار مرتبط گنجینه را نیز به نمایش می‌گذاریم.

    وی افزود: این رویداد یک نمایشگاه برای نمایش عکس نیست و یک کانسپت فرهنگی هنری برای تجلی فرهنگ و تمدن ایران است. و خوشحالیم که بخشی از فرهنگ کشورمان را به نمایش می‌گذاریم و نکته مهم در خواست سازمان ملل برای برپایی چنین نمایشگاهی است.

    «اکبر عالمی» پیشکسوت عکاسی  در باره کیفیت این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه فوق‌العاده ارزشمند است چرا که افرادی که برای دیدن این نمایشگاه می‌آیند هم به خود افتخار می‌کنند، هم به سرزمین مادریشان می‌اندیشند و از طرفی هم افسوس خواهند خورد که چرا تا کنون به کویر سفر نکرده‌اند.

    عالمی در مورد عکاس این نمایشگاه گفت: هیچ پدیده ای بدون سابقه برای یک فرد یا یک جمعیت رخ نمی‌دهد و اگر امروز مجموعه بی‌نظیر را شاهد هستیم، ریشه در تجربیات «محمدرضا جوادی» دارد.

    «سید محمد بهشتی» رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اشاره به متون تاریخ تصریح کرد: تا دوره قاجار در تمامی متون، ایران بهترین سرزمین در کل جهان معرفی می‌شود اما متاسفانه از دوره قاجار به بعد در متون ایران را به عنوان بدترین سرزمین برای زندگی می‌دانیم. جالب اینکه علت نامناسب بودن ایران نیز وجود کویر مطرح می‌شود. کویر صندوقخانه و گنجینه ماست.

    وی افزود: امروز اگر سرزمینمان را سرزمین غلط می‌شماریم به دلیل این است که اهل سرزمینمان نیستیم. مهمترین چیزی که در راه سعادت شخصی و کشورمان باید انجام داد، این است که اهل سرزمینمان باشیم.

    بهشتی ضمن اشاره به عکسهای جوادی تصریح کرد: او با انس و الفتی که با کویر برقرار کرده حجابها را کنار زده و زیبایی‌های کویر را به ما نشان می‌دهد. به نظر من جوادی با عکسهایش شعر و غزل کویر را سروده‌ است.

    رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در مورد عکاس این مجموعه گفت:‌ جوادی همیشه گوهر پنهانی بوده است که آفتاب رویش را هم ندیده است و این فرصت خوبی برای شناخت چنین گوهری است.او مجموعه‌هایی دارد که امیدواریم در ادامه به نمایش بگذارد.

    وی همچنین در مورد ماهیت کویر گفت: کویر در سرزمین ما فرهنگ ساخته است. کویر به ما آموخته است؛ مهمترین ثروت ما تشنگی است. این واژه به ما فرصت داده تا بیشتر به آسمان نگاه کنیم و یا خلاقیتش ما را به  فناوری غنات رسانده‌است. هرچند ما در سرزمینی کوهستانی زندگی می‌کنیم ولی فرهنگ غنی ما از کویر نشأت می‌گیرد.

    «محمدرضا اصلانی» پژوهشگر و کارگردان سینما نیز با بیان این‌که کویری که جوادی در عکس‌هایش به تصویر کشیده، فقط یک کویر نیست، توضیح داد: کویر فقط یک بیابان، خاک و شن‌زار نیست. یک نماد است. به جامعه ما یاد داده چطور خودش را کشف کند و با امکانات خودش جهان را بسازد. کویر در ایران نماد دریاست، دریایی که اکنون تمام ذراتش به شن تبدیل شده است. به انسان ایرانی یاد داده به جای جنگیدن با طبیعت، طبیعت را بسازد. جویندگی ماست که توانستیم از کویر، قنات را به‌دست آوریم و بفهمیم چگونه می‌توان آب را متولد کرد. کویرهای جوادی کویرهایی خلق‌شده هستند، نه عکاسی‌شده و مستند. آن‌ها روایتی از خلق کردن هستند. با آن‌ها به یاد می‌آوریم آن چیزهایی را که فراموش کرده‌ایم.

    وی افزود: شبه‌هنر، شبه‌عکاسی و... جهان ایرانی را فرا گرفته و آن را زشت کرده است. به این نظر است که 300 سال است از تاریخ حذف شده‌ایم.

    «رضا نامی » دبیر هنری نمایشگاه نیز در این نشست گفت:  جوادی در این دوره از کارهایش به معنای واقعی، کویر را شناسانده است. تا این لحظه، هنرمندان زیادی از کویر اثر خلق کرده‌اند، اما جوادی از لطافت و آرامش کویر گفته است. او سیاهی‌ها را طوری ارائه کرده که به یک اثر هنری فاخر تبدیل شود. دیدنی‌ کردن نادیدنی‌ها عصاره اصلی هنر و هنرمند است و جوادی این رسالت را به خوبی به انجام رسانده است.

    وی تصریح کرد: متأسفانه بیشتر قدما به این موضوع پرداخته‌اند و جوانان، کمتر به کویر در آثارشان توجه کرده‌اند. این نمایشگاه برای غرب و اروپا می‌تواند بسیار جالب و خوشایند باشد. یادم هست گفتند ما به دو چیز شما غبطه می‌خوریم؛ چاه نفت و کویر. خیلی خوب است که این نمایشگاه به اروپا برود و جنبه گردشگری ایران را تقویت کند.

    نامی ادامه داد: هنوز تعداد قطعی آثار نمایشگاه مشخص نیست، اما حدود 70 عکس از آثار جوادی و آثاری از هنرمندانی مانند مارکو گریگوریان، شباهنگی، سهراب سپهری، دریابیگی، نامی و محمدابراهیم جعفری به‌نمایش گذاشته می‌شود.

    «محمدرضا جوادی» عکاس نیز در این نشست گفت: پروژه کویر، جوان‌ترین پروژه ماست که در آن، آثاری از 1363 تا 1392 وجود دارد. در میان آن‌ها اثری است که سال‌هاست فرصت چاپ شدن نداشته است. چهار دهه است که درباره فرهنگ ایران حدود 100 نفر 40 - 50 پروژه را در دست دارند که این نمایشگاه ویترین کوچکی از آن است.

    او افزود: من در آمریکا معماری خواندم و یک روز که در کتابخانه آثار ایران‌شناسان را بررسی می‌کردم، نیت کردم تمام وقتم را وقف شناخت ایران کنم. این نمایشگاه بخشی کوچک و ویترینی تصویری از یک پروژه‌ بزرگ است.

    نمایشگاه «آهنگ آفتاب» (کویر ایران، کانون تمدن) نهم شهریورماه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر به نشانی خیابان کارگر شمالی، بوستان لاله افتتاح می‌شود و تا 21 آبان‌ماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت