عملکرد کارگروه مد و لباس در دولت یازدهم؛

رتبه اول در نمایشگاه بین المللی لباس اسلامی روسیه

عصر نمایشگاه- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور در نمایشگاه بین المللی مد و لباس، برپایی ۳۸ جشنواره استانی، ایجاد ۱۵۰ موسسه هنری، اعطای مالکیت معنوی به بیش از دو هزار و ۵۰۰ لباس طراحی شده، اعطای نشان«با افتخار ساخت ایران» و معرفی یکهزار و ۴۰۰مرکز عرضه مد لباس ایرانی را از مهمترین دستاوردهای این مرکز در دولت یازدهم عنوان کرد.

رتبه اول در نمایشگاه بین المللی لباس اسلامی روسیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، حمید قبادی روز دوشنبه همزمان با هفته دولت، به تشریح اقدامات و فعالیت های این مرکز در سه سال گذشته در دولت یازدهم پرداخت و در گفت و گویی شاخص های این اقدامات را تبیین کرد.
    وی با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی مصوب هیأت دولت، وظیفه ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح ها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مأنوس در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را بر عهده دارد.
    وی افزود: بر این اساس کارگروه ساماندهی مد و لباس طی سال های اخیر اقدامات گسترده ای را به انجام رسانده است.

    ** سبک زندگی ایرانی اسلامی/ طراحی میانگین 3000مدل درسال
    قبادی اظهار کرد: در راستای توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی موضوع الگوسازی و ارائه نمونه های جدید منطبق با شاخص های پیش بینی شده مانند زیبایی، کیفیت، ترکیب و تلفیق و مطابق با ضوابط تعیین شده در کمیسیون ماده 4 بطور میانگین طی سه سال گذشته سالیانه 3000 مدل جدید از سوی جامعه طراحان کشور ارائه و بسیاری از آنها به تولید انبوه رسیده و وارد جامعه شده است.

    ** برگزاری جشنواره های مد و لباس فجر
    این مسئول فرهنگی در ادامه، فرهنگ سازی و ایجاد شخصیت مستقل در حوزه مد و لباس از مهمترین مأموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از این رو به دلیل اهمیت جشنواره های فجر، موضوع مد و لباس نیز بعنوان یکی از رویدادهای ملی در قالب جشنواره مد و لباس فجر طراحی و به اجرا درآمده است.
    به گفته قبادی، برپایی سه دوره جشنواره بین المللی فجر در طول سه سال گذشته با هدف معرفی ظرفیت هنر طراحان لباس و خالقان آثار و برپایی رقابتی سخت و انتخاب هنرمندان شاخص و معرفی آن به جامعه از اقدامات بسیار تاثیر گذار در جهت توسعه سبک زندگی اسلامی ایرانی است.
    وی افزود: مشارکت صدها طراح و تولید کننده و ارائه هزاران اثر با چارچوب های هنری و کاربردی و دینی از نکات بسیار مهمی است که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. بخش های مختلفی همچون مسابقه، نمایش، آثار برگزیده، علمی و دانشگاهی، اقوام و استانها، فرهنگی و هنری، صنعت و پارچه سازی شکل دهنده مجموعه هنر صنعت مد و لباس در جشنواره مدو لباس فجر است.

    ** برپایی 38 جشنواره استانی مد و لباس
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی سه سال گذشته و به منظور توسعه فعالیت ها و با نگاه کاربردی کردن امور و مشارکت هنرمندان و تولیدکنندگان کشور تاکنون بیش از 38 نمایشگاه استانی در سراسر کشور برپا شده که در برخی از استانها به دومین دوره خود نیز رسیده، این در حالی است که تا پیش از این فعالیت ها عموماً در مرکز کشور و استان تهران به اجرا درآمده است.

    ** برگزاری 37 نمایشگاه عفاف و حجاب
    قبادی در ادامه همچنین اظهار داشت: در جهت تحقق مفهوم بلند و ارزشمند عفاف و حجاب تاکنون 37 نمایشگاه عفاف و حجابدر تهران و استان ها با حضور صدها مشارکت کننده و هزاران بازدید کننده به مناسبتهای مختلف برپا شده است.
    وی افزود: با اطمینان می توان گفت که تمامی فعالیت های اجرایی حوزه عفاف و حجاب در سطح کشور با منشأ فعالیت های کارگروه ساماندهی مد و لباس آمیخته بوده و یا از این خاستگاه برخوردار است. تا جائیکه در آخرین دوره نمایشگاه قرآن کریم که در سال جاری در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد یکی از مهمترین شاید پربازدیدکننده ترین بخش ها، عفاف و حجاب بوده و هزاران بازدید کننده را در خود جای داده است.

    ** برپایی 45 همایش و نمایشگاه موضوعی مد و لباس
    قبادی همچنین گفت: با هدف فرهنگ سازی و توسعه و ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس و هدایت بازار و معرفی الگوهای داخلی همایش ها و نمایشگاه های گسترده ای توسط بخش خصوصی و با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس در نقاط مختلف کشور بویژه در مراکز استان ها برگزار شده است. در بسیاری از استانها محور و گرایش فعالیت ها معطوف به لباس اقوام و کاربردی کردن آنها، موضوعات آموزشی، ارائه آخرین دستاوردها و تکنیک ها، نمایش آثار هنرمندان و زمینه سازی ارتباط اجزاء تشکیل دهنده هنر صنعت مد و لباس در همایش ها بوده است.

    ** هویت بخشی به فعالیت ها/راه اندازی 150 موسسه هنری مد و لباس
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: با هدف رسمیت بخشی فعالیت ها و هویت سازی فعالان و هنرمندان طراح و خالقان ایده های موثر و دارندگان طرح های اجرایی و همچنین به استناد آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس موضوع راه اندازی موسسات مدولباس در دستور کار قرار گرفته و طی سه سال گذشته و از میان بیش از 400 درخواست رسیده تعداد 150 موسسه هنری مد و لباس راه اندازی و در حوزه های مختلف بویژه طراحی و ارائه مجموعه های جدید تبلیغ و ترویج، لباس ایرانی و اسلامی، عفاف و حجاب و برپایی رویدادهای موضوعی به فعالیت می پردازند.

    ** ایجاد پایگاه اطلاع رسانی مد و لباس سراسری( ایران مد) و ثبت نام 23 هزار نفر
    قبادی ادامه داد: به منظور ایجاد انسجام در فعالیت های مد و لباس سراسر کشور و شناسایی فعالان این حوزه و معرفی به سایر مراکز در جهت هم افزایی و مشارکت فعالانه، پایگاه اطلاع رسانی در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور راه اندازی و تاکنون اطلاعات و مشخصات 23000نفر شغل در بیش از 30 گرایش شغلی حوزه مد و لباس درج و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
    وی افزود: این پایگاه به نشانی iranmode.com ثبت و سایر علاقمندان و فعالان این حوزه می توانند با مراجعه به بخش بانک اطلاعاتی نسبت به درج اطلاعات و توانمندی خود اقدام کنند.

    ** معرفی 1400 مرکز عرضه مد و لباس اسلامی ایرانی
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده خانواده ها نداشتن دسترسی مناسب به اطلاعات مراکز عرضه و فروش کالای با کیفیت ایرانی و منطبق با الگوهای اسلامی است. کارگروه مد و لباس کشور با هدف آشنایی مردم با ظرفیت های موجود، اقدام به راه اندازی بخش معرفی مراکز عرضه لباس های ایرانی و اسلامی نموده است.
    به گفته قبادی، تاکنون مشخصات 1400 مرکز عرضه در پایگاه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی درج شده است. از این طریق خانواده ها می توانند با مراجعه به این پایگاه و جستجوی موضوع درخواستی خود از محل عرضه آگاهی یابند.

    ** اعطای مالکیت معنوی به بیش از 2500 لباس طراحی شده
    وی گفت: به منظور حفظ و صیانت از هنر طراحان و به استناد قانون ساماندهی مد و لباس اسلامی و ایرانی و با همکاری دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیش از 2500 اثر از میان آثار رسیده برای ثبت در بخش مالکیت معنوی موفق به احراز شرایط لازم شده و توانسته اند نشان مالکیت معنوی در بخش طراحی لباس را دریافت کنند. بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس آثار طراحان که دارای ضوابط لازم باشند مشمول قانون حمایت از حقوق مولفان و پدید آورندگان می شوند.

    ** حمایت از راه اندازی برندهای 'نمانشان' ایرانی اسلامی
    این مسئول فرهنگی گفت: با هدف ساماندهی فعالیت ها و با همکاری ارزشمند اداره کل ثبت اختراعات، علائم و نشانه های تجاری قوه قضائیه زمینه تسهیل و حمایت از راه اندازی برندهای ایرانی اسلامی در کشور فراهم و متقاضیان می توانند پس از ثبت در درگاه الکترونیکی این سازمان درخواست خود را به کارگروه ساماندهی مد و لباس ارائه و پس از بررسی های اولیه و انطباق با شرایط جاری از امکان ثبت برند خود بهره مند شوند. این حمایت و هماهنگی در قانون ساماندهی مد و لباس پیش بینی شده است.

    ** اعطای بیش از 11000 نشان شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی و ایرانی)
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با هدف معرفی و هویت بخشی به آثار ایرانی و در چارچوب داشتن شناسنامه برای هریک از آثار طراحی و تولید شده مد و لباس اسلامی ایرانی طی سه سال گذشته مجموعاً 11000 نشان شیما در حوزه های مختلف مد و لباس اعم از پوشاک مردانه و زنانه، پارچه، کیف و کفش و سایر اقلام مرتبط صادر و به صاحبان آثار اعطا شده است.
    به گفته قبادی، بر این اساس و اطلاعات حاصله موضوعات مختلفی مانند گرایش طراحان، رنگ، گروه مخاطبان، نوع پارچه، طرح پارچه، جنسیت و طبقه بندی سنی و عموماً گرایش مد و لباس در کشور قابل تحلیل است.

    ** مشارکت بیش از 20 اتحادیه ها، انجمن و تشکل غیر دولتی
    وی در ادامه به دیگر فعالیت های این مرکز هم اشاره کرد و گفت: با هدف ثمر بخشی و ایجاد انسجام در فعالیت ها و مشارکت تمامی دست اندرکاران حوزه مدو لباس، تاکنون بیش از 20 اتحادیه، انجمن و تشکل صنفی و غیر دولتی، با کارگروه ساماندهی مد و لباس همکاری داشته و در هر یک از برنامه ها نقش جدی ایفا نموده اند.
    به گفته وی، انجمن طراحان پارچه و لباس در جهت بهره مندی از ظرفیت طراحان لباس و پارچه، اتحادیه پوشاک تهران که از ابتدا و بدو تأسیس کارگروه در جهت موضوع عرضه و تولید همکاری و فعالیت مستمر داشته، اتحادیه صادرکنندگان نساجی پوشاک، اتحادیه سراجان، اتحادیه خیاطان، انجمن متخصصین چرم، انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب، انجمن موسسات مد و لباس، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، نمونه هایی از این همکاری و مشارکت به شمار می روند.

    ** فعالیت ها در حوزه اقتصاد مقاومتی/ حمایت از تولید بیش از 1000طراح
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع فعالیت های اجرایی و منطبق با موضوع اقتصاد مقاومتی تاکنون از طراحی و تولید بیش از 2000 طرح لباس ایرانی حمایت صورت گرفته است.
    به گفته قبادی در این طرح آثار برگزیده که مورد قبول تولید کنندگان واقع شده خریداری و زمینه تولید حداکثری آن فراهم شده است. از این طریق اتکاء به طرح های ایرانی و در ادامه تولید آثار ایرانی در دستور کار قرار گرفته است. تا جائیکه زمینه معرفی آثار در سایر بخش ها فراهم شده است. این فعالیت با همکاری و مشارکت جدی اتحادیه پوشاک تهران به اجرا در آمده است.

    ** حمایت و تشویق استفاده از پارچه های ایرانی
    این کارشناس امور فرهنگی کشور اظهار داشت: از آنجائیکه یکی از فاکتورهای اساسی در اقتصاد مقاومتی اتکاء به ظرفیت های داخلی و درون زا بودن اقدامات است، بخش صنعت این کارگروه اقدام به شناسایی و معرفی ظرفیت های حوزه نساجی کشور کرده و زمینه ارتباط بین نساجان و تولیدکنندگان لباس و همچنین فرهنگ سازی برای استفاده و بهره مندی از پارچه های ایرانی منطبق با فرهنگ و هویت داخلی را فراهم ساخته است. بطوری که با اطمینان می توان گفت که آثار موجود در تعداد زیادی از محصولات از پارچه های ایرانی بهره جسته اند. در جشنواره های مد و لفباس نیز بخش ویژه ای به پارچه های ایراغنی اختصاص یافته است.

    ** تولید 50 انیمیشن/ 5 عنوان کتاب مجموعه مقالات برای فرهنگ سازی و استفاده محصولات ایرانی اسلامی
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در جهت تشویق و ترغیب مردم و طراحان و تولید کنندگان و فرهنگ سازی مناسب در جامعه، تاکنون بیش از 50 انیمیشن کوتاه موضوعی مد و لباس در جهت معرفی ظرفیت های داخلی با مشارکت دست اندرکاران این حوزه طراحی و ارائه شده است.
    به گفته قبادی، این در حالی است که تعداد 5 عنوان کتاب در بر گیرنده مجموعه مقالات برگزیده جشنواره های مختلف با هدف اتکاء و ابتناء به طرح ها و الگوهای داخلی تهیه و تولید شده است.

    ** فرهنگ سازی در موضوع مقابله با پدیده شوم قاچاق
    قبادی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات این کارگروه فرهنگ سازی در جهت مقابله با پدیده شوم قاچاق بوده است. اجرای برنامه های مختلف تلویزیونی ، تولید یادداشت های متعدد، تقویت ظرفیت های داخلی با تأکید بر ارتقاء کیفیت کالای ایرانی، توجه دادن مسئولان ذیربط به عوارض ناشی از قاچاق از جمله اقدامات این کارگروه است. بطوریکه هم اکنون موضوع قاچاق در دستور کار اکثر دستگاه های مسئول قرار دارد.

    ** اعطای نشان«با افتخار ساخت ایران»
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری در ادامه تشریح فعالیت های این مرکز در دولت یازدهم اظهار داشت: به منظور تشویق و ترویج آحاد مردم ایران و ترغیب طراحان و تولیدکنندگان داخلی و با همکاری اتاق اصناف ایران، اتحادیه های صنفی بویژه اتحادیه پوشاک تهران نشان «با افتخار ساخت ایران» طراحی و در سال جاری و با تصویب کمیسیون ویژه به تولیدکنندگان و فروشندگان اعطا می شود.
    به گفته قبادی، این نشان در راستای معرفی توانمندی های داخلی، توجه مردم به کالای ایرانی، تولید با کیفیت ایرانی، قطع وابستگی به خارج از کشور، فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی طراحی و به اجرا در می آید.
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیش از 450 مرکز تولیدی حوزه مد و لباس در این طرح ثبت نام کرده اند.

    ** راه اندازی مجتمع های عرضه لباس ایرانی اسلامی
    قبادی ادامه داد: موضوع عرضه محصولات ایرانی و استانی از نکات بسیار حائز اهمیت است. راه اندازی مجتمع های عرضه مد و لباس ایرانی اسلامی از مهمترین از اولویت های این کارگروه به شمار می رود.
    به گفته وی، اولین مجتمع در غرب تهران با عنوان یاس راه اندازی و دو مرکز دیگر که یکی از آنها بزرگترین مرکز در تهران خواهد بود، بزودی راه اندازی می شود.

    ** حضور در پنج نمایشگاه بین المللی مد و لباس خارجی
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، به بخش بین المللی این مجموعه هم اشاره کرد و گفت: به منظور معرفی ظرفیت های هنرمندان طراح و تولید کنندگان توانمند ایرانی و بر اساس تکالیف قانونی و در طول سه سال گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس با مشارکت بخش خصوصی مجموعاً در پنج رویداد بین المللی شرکت جسته و بیش از 400 اثر از هنرمندان طراح لباس در کشورهای میزبان مورد معرفی قرار گرفته است. روسیه، بلغارستان، هندوستان، ترکیه از جمله کشورهایی است که مد و لباس ایرانی اسلامی در آن شرکت داشته است.

    ** انتخاب ایران بعنوان رتبه اول در نمایشگاه لباس اسلامی روسیه
    قبادی اظهار داشت: به دنبال حضور فعال ایران در نمایشگاه های جهانی و ارائه آثار مطلوب و برتر، در سال گذشته طرح ها و آثار طراحان ایرانی در نمایشگاه لباس اسلامی کازان روسیه رتبه اول را احراز و مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت.
    به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رتبه در حالی توسط طراحان ایرانی کسب شد که بیش از 15 کشور اسلامی در نمایشگاه شرکت داشته اند.

    ** معرفی توانمندی طراحان ایرانی در سمینارها و با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی
    قبادی اظهار داشت: به دنبال حضور گروه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف در طول سه سال گذشته، جلسات مختلفی با حضور نمایندگان حوزه مد و لباس این کشور ها برای معرفی توانمندی ظرفیت های داخلی و هنرایرانیان برگزار شد.
    به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی این جلسات نمایندگان حاضر از این ظرفیت ها را شگفت زده و توان ایرانیان مورد تشویق قرار گرفت.
    دوم تا هشتم شهریورماه به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت