مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران بیان کرد

تلاش برای ارتباط بی‌واسطه نمایشگاهی با تمام جهان

عصر نمایشگاه- صنعت نمایشگاهی در ایران یکی از قدیمی‌ترین صنایع است که قدمت آن در آسیا از بسیاری از کشورها هم بیشتر است.

تلاش برای ارتباط بی‌واسطه نمایشگاهی با تمام جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از صمت ، یکی از بخش‌هایی که چه در زمان تحریم‌ها و چه در زمان لغو تحریم‌ها فعال بود و اشتغالزایی و درآمدزایی داشت، همین صنعت نمایشگاهی است. البته شرایط فعالیت سایت‌های نمایشگاهی به فراخور پویایی صنایع دیگر کیفیت و کمیت متفاوتی داشت به این صورت که برخی فعالیت کمتری داشتند و برخی بیشتر و بهتر کار کردند.
    یکی از سایت‌های پویا و فعال کشور، نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است که همواره برنامه برگزاری رویدادهای آن پر و پیمان بوده است. در همین زمینه به سراغ حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران رفتیم تا شرایط و ابعاد برگزاری رویدادهای مختلف و میزان اثرگذاری این شرکت را در پیشبرد اهداف دولت یازدهم تشریح کند.
    در حال حاضر وضعیت ساخت‌وسازها در سایت نمایشگاهی تهران چگونه است و چه پیشرفت‌هایی در بخش کمی و کیفی حاصل شده است؟
    در ماه‌های اخیر، بیشتر سالن‌های نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بازسازی و در حد امکان به تجهیزات پیشرفته مجهز شده‌اند و چند سالن جدید نیز در دست ساخت است. در زمینه ارتقای کیفی نمایشگاه‌ها در درجه نخست دیوان‌سالاری در امور اداری نمایشگاه‌ها بسیار کم شده و در حال حاضر مراحل ثبت‌نام، ارسال اطلاعات، دریافت‌ها و پرداخت‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی و بسیاری از امور اجرایی دیگر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین کالاهای نمایشگاهی چه در هنگام برپایی نمایشگاه‌ها و چه پایان آنها به سرعت ترخیص شده و تشریفات گمرکی کالاها اعم از ارزیابی، بازبینی و رسیدگی به اسناد در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

    برای حضور در رویدادهای خارج از کشور به چه شکل فعالیت داشتید؟
    در این زمینه هم سعی کردیم همواره منسجم و دقیق عمل کنیم. برپایی جلسات توجیهی با شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های برون مرزی نتایج بسیار مطلوبی داشت، به‌گونه‌ای که بیشتر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها بهترین کالاهای خود را برای عرضه در نمایشگاه‌ها انتخاب و کارشناسان باسابقه و کارآزموده خود را برای مدیریت غرفه اعزام می‌کنند.
    نکته قابل‌توجه در این زمینه این است که در بیشتر نمایشگاه‌های برون‌مرزی، غرفه‌های جمهوری اسلامی ایران به دلایل گوناگون از جمله زیبایی، طراحی، معماری، تزئینات داخلی، ارائه کالاهای ابتکاری و دانش‌بنیان، عرضه کالاهای منحصربه‌فرد و... تقدیرنامه یا جایزه دریافت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به اهدای جایزه نقره در اکسپو میلان به غرفه جمهوری اسلامی ایران به سبب تزئینات داخلی و چندین مولفه دیگر اشاره کرد که افتخار بزرگی است.

    نحوه تعامل شما با سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها چگونه بوده است؟
    به منظور بهبود کیفیت نمایشگاه‌ها در سال‌های اخیر تلاش‌های سازمان یافته‌ای از سوی سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به طور مشترک انجام شده است. تدوین دستورالعمل انتخاب مجریان نمایشگاه‌ها، نظارت دقیق بر کالاهایی که موسسه‌ها و واحدهای تولیدی برای عرضه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی ارسال می‌کنند، حمل به موقع کالاها با مناسب‌ترین وسایل نقلیه، صادر نکردن مجوز برپایی نمایشگاه برای مجریانی که مسائل کیفی را در نمایشگاه‌ها رعایت نکرده‌اند، همه و همه به ارتقای کیفی نمایشگاه‌ها اعم از داخلی و خارجی کمک کرده است.
    افزایش تعداد شرکت‌ها و موسسات ایرانی که به عضویت یوفی (اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی) در سال‌های اخیر پذیرفته شده‌اند از 6 شرکت و نهاد به 13 شرکت و تحسین نشریات بین‌المللی از جمله WORLD EXHIBITION (وابسته به یوفی) از مدیریت نمایشگاه‌ها در ایران و بهبود کیفی آنها به خوبی نمایانگر تحول کیفی مثبتی است که در کشور ما در صنعت نمایشگاهی رخ داده است.
     

    3سال از روی کارآمدن دولت یازدهم گذشت و در این مدت شاید بهترین اتفاق، برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه و برجام بود، تاثیرات این رویداد بر نمایشگاه‌های کشور تا چه اندازه بوده است؟
    برجام اثرات کاملا مثبت و قابل‌لمسی در تجارت خارجی به‌ویژه صنعت نمایشگاهی گذاشته است. رشد ارزش صادرات غیرنفتی کشور در 4 ماه نخست امسال و تراز تجاری مثبت در این مدت تنها یکی از اثرات محسوس لغو تحریم‌ها است. در زمینه نمایشگاه‌ها نیز شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم. افزایش مشارکت شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به ویژه از نیمه دوم سال 1394 تاکنون و رشد چشمگیر تعداد هیات‌های بازرگانی و اقتصادی که همزمان با برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده‌اند از جمله این اثرات بوده است.
    انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد بین شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های نمایشگاهی مشابه در خارج به منظور همکاری متقابل و ابراز علاقه شریکان مهم تجاری ایران به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی‌شان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از دیگر اتفاقات مثبت در این زمینه بوده است.
    خوشبختانه تعامل دولت محترم تدبیر و امید با جامعه جهانی به‌ویژه در 3سال اخیر اثرات مثبت خود را در افزایش مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نشان داده است. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد رسانه‌های گروهی به‌ویژه نشریات تخصصی اقتصادی با این شرکت در فرهنگ‌سازی برای پیشرفت نمایشگاه‌ها و انعکاس رویدادهای نمایشگاهی و دستاوردهای آن نهایت همکاری و تعامل را داشته باشند.

    یکی از مهم‌ترین تحولات نمایشگاهی در سال‌های اخیر توجه به برپایی رویدادهای اختصاصی کشورهای دیگر در ایران بوده است. توضیح دهید که کدام کشورها برای برپایی نمایشگاه اختصاصی‌شان در ایران همکاری داشتند؟
    کشور روسیه از 30 آذر تا 2 دی 1394 برای نخستین‌بار یک رویداد اختصاصی را در ایران کلید زد. نمایشگاه اختصاصی کشور ایتالیا حدود 3هفته بعد از آن برگزار شد؛ البته پیش از این هم ایتالیا در سال 93 مهمان سایت تهران بود. کره‌جنوبی نیز که در امسال حجم تجارت خارجی خود با ایران را به شدت افزایش داده و به جمع 5 کشور واردکننده کالا از ایران ملحق شده در خرداد 1395 اقدام به برپایی نمایشگاه اختصاصی کالاهای خود در ایران کرد.
    کشورهای ارمنستان و پاکستان هم براساس برنامه نمایشگاه‌های اختصاصی‌شان در ایران را به ترتیب در مهر و آبان امسال برگزار خواهند کرد. علاوه بر آن ایتالیا که در دوران تحریم مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بوده، درصدد است که سومین نمایشگاه اختصاصی خود در ایران را از 25 تا 28 دی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برپا کند.

    برداشته شدن تحریم‌ها تا چه اندازه در برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشورهای دیگر و امضای قراردادهای بین‌المللی برای گسترش فرهنگ و اقتصاد ایران موثر بوده است؟
    ارتباط بی‌واسطه نمایشگاهی با کشورهای مختلف را می‌توان در قالب رویدادی اختصاصی به نمایش گذاشت. تجربه نشان داده برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی که در آنها تنها کالاها و خدمات شرکت‌ها و موسسه‌های ایرانی به طور ویژه به صاحبان صنایع، بازرگانان و مسئولان سفارشات خارجی در کشور مورد نظر ارائه می‌شود، می‌تواند مفیدتر و موفقیت‌آمیزتر از مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی همان کشورها باشد.

    نمایشگاه‌های اختصاصی که از زمان رفع تحریم‌ها از سوی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، اتاق‌های بازرگانی استان‌ها یا مجریان بخش خصوصی در عراق، افغانستان، ترکمنستان، قطر، عمان و اربیل (اقلیم کردستان) برگزار شده‌اند، به طور عمده موفق بوده‌اند و شخصیت‌های تراز اول کشورهای محل برگزاری نیز از این نمایشگاه‌ها دیدن کرده‌اند؛ دیدارهایی که درنهایت به انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد همکاری در حوزه‌های گردشگری، انتقال فناوری، مبادله کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری مشترک منجر شده است.

    امسال برای نخستین بار روز جهانی صنعت نمایشگاهی به پیشنهاد یک ایرانی از سوی یوفی برگزار شد. به نظر شما چه زمانی نمایشگاه در ایران می‌تواند به‌طور صددرصد به «صنعت» تبدیل شود؟
    در نظر گرفتن روزی به عنوان روز جهانی صنعت نمایشگاهی در سال 2010میلادی در یکی از اجلاس‌های یوفی از سوی آقای شاهرخ مدرس که از مجریان و صاحب‌نظران باسابقه شرکت سهامی نمایشگاه‌ها است، پیشنهاد شد که خوشبختانه در سال جاری مورد تایید «اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی» و «دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE)» که ایران عضو کمیته‌های راهبردی آنهاست، قرار گرفت و اجرایی شد و ما نیز در این روز از فعالان این بخش تجلیل کردیم و امیدواریم شورای نامگذاری مناسبت‌ها (وابسته به وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی) روز 19 خرداد را به‌عنوان «روز ملی نمایشگاه‌ها» در ایران به رسمیت بشناسد.
    در ضمن تعریف «صنعت» به‌طور تقریبی از زمان آغاز انقلاب صنعتی در اروپا گسترده شده و شامل همه فعالیت‌های سیستماتیک و سازمان‌یافته اقتصادی می‌شود که به اقتصاد جامعه خدمت می‌کند. این تعریف فعالیت‌هایی مانند بانکداری، بیمه، حمل‌ونقل، گردشگری، چاپ، بسته‌بندی و... را دربرمی‌گیرد و طبیعی است که نمایشگاه‌ها را نیز شامل می‌شود و یکی از بزرگترین تشکل‌های صنفی که سایت‌های نمایشگاهی و ارائه‌دهندگان خدمات نمایشگاهی را زیرپوشش دارد «اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی» نام دارد.
    در ایران متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها و موسسه‌های ارائه‌دهنده خدمات به نمایشگاه‌ها (مانند برق، آب، گاز، زمین و... ) تعریف 3 قرن پیش صنعت را که تنها تبدیل مواد خام به کالای ساخته شده به کمک ابزارهای مکانیکی یا فرآورده‌های شیمیایی را صنعت می‌شناسد، ملاک عمل قرار می‌دهند و هزینه‌های زیادی را به نمایشگاه‌ها تحمیل می‌کنند. امیدواریم با تغییر دیدگاه‌های سنتی نسبت به صنعت، این طرز تلقی متحول
    شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت