مدیر انتشارات شباویز مطرح کرد

هزینه ها و معایب جابجایی نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- مدیر و صاحب‌امتیاز نشر شباویزی گفت: جابه‌جایی نمایشگاه کتاب به خودی خود، هزینه‌ها و معایب خاصی مانند افت تعداد بازدیدکنندگان را به‌همراه دارد.

هزینه ها و معایب جابجایی نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از آنا ،فریده خلعتبری مدیر و صاحب‌امتیاز نشر شباویز ضمن بیان این مطلب که جابه‌جایی نمایشگاه کتاب به خودی خود، هزینه‌ها و معایب خاصی مانند افت تعداد بازدیدکنندگان را به‌همراه دارد، اظهار داشت: من تا کنون به شهرآفتاب نرفته‌ام و نمی‌دانم ظرفیت‌ها، امکانات و تسهیلات رفاهی آن تا چه حد است، اما به لحاظ بعد مسافت و دوری از مرکز شهر، کاهش تعداد بازدیدکنندگان،‌ خصوصا در بخش کودک و نوجوان یکی از قطعی‌ترین نتایج این جابه‌جایی خواهد بود.

    وی ادامه داد:نکات زیادی در شرایط برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب تاثیر خواهد گذاشت. مثلا اگر فرض کنیم ایستگاه مترو در این محل فعال شود، می‌دانیم که بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان می‌خواهند با خودروهای شخصی خود به نمایشگاه بیایند. همچنین خود ناشران به دلیل جابه‌جایی کتاب که هر روز با آن سروکار دارند، از این مساله ناگزیر هستند. حالا سوال اینجاست که آیا مسائل ترافیکی در این جابه‌جایی‌ها بررسی شده است؟ مشکل پارکینگ و ورود به مجموعه وجود ندارد؟ چه ساعتی باید از تهران راه افتاد که پیش از گشایش درها به شهر آفتاب رسید؟ مثلا اگر همان ترافیکی که پنجشنبه-‌جمعه‌ها در مسیر بهشت‌زهرا وجود دارد برای ما پیش بیاید، چه باید کرد؟

    مدیر انتشارات شباویز تاکید کرد: نمایشگاه باید در محلی برگزار شود که تمام امکانات و روش‌های حمل‌ونقل برایش میسر باشد. خارج شدن نمایشگاه کتاب تهران از شهر، یعنی خارج شدن از چرخه وسایط نقلیه عمومی مثل اتوبوس و تاکسی. آیا مسئولان به این مساله فکر کرده‌اند؟ یا مثلا تکلیف آن بخشی از افراد که با موتورسیکلت یا دوچرخه به مصلای تهران می‌آمدند چه خواهد شد؟ چراکه ورود دوچرخه و موتور سیکلت به اتوبان‌ها و آزاد‌راه‌ها ممنوع است.

    وی در پاسخ به این سوال که نمایشگاه‌های معتبر جهان که شباویز در آن شرکت کرده، در چه اماکنی برپا می‌شوند، گفت: تقریبا می‌توانم بگویم تاکنون در نمایشگاهی شرکت نکرده‌ام که نسبت به شهر، این‌قدر پرت‌افتاده باشد. از طرفی تقریبا تمام نمایشگاه‌های معتبر کتاب در جهان، در مرکز شهرها برپا می‌شوند و از تمامی امکاتات و تسهیلات نیز بهره‌مند هستند.

    خلعتبری ادامه داد:نمایشگاه‌های فرانکفورت، بلونیا، لندن، مسکو، تایپه، زاگرب و شانگهای همه در داخل شهر برپا می‌شوند. البته همان‌طور که می‌دانید در نمایشگاه‌های معتبر کتاب، کتاب‌فروشی وجود ندارد و تنها حق نشر کتاب فروخته می‌شود. به عبارت دیگر این نمایشگاه‌ها به اندازه نمایشگاه کتاب تهران شلوغ نمی‌شوند اما به هر تقدیر همه امکانات حمل و نقل (حتی به صورت رایگان) برای همه وجود دارد.

    وی ضمن بیان این مطلب که بهترین دوره‌های برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هم به لحاظ نظم و هم به لحاظ تعداد بازدیدکنندگان از غرفه‌ها به دوران محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برمی‌گردد، افزود: جابه‌جایی محل برگزاری نمایشگاه‌ها مردم را دچار سردرگمی می‌کند بنابراین به نظر من می‌شد به جای نقل مکان کردن نمایشگاه به شهر آفتاب، کیفیت برگزاری آن در مصلا را ارتقا داد.

    این ناشر باسابقه توضیح داد: یکی از راهکارها، جدا کردن بعضی از بخش‌ها از نمایشگاه کتاب تهران بود؛ مثل بخش صنعت چاپ که حالا به‌صورت مستقل برگزار می‌شود. مثلا بخش‌های کتاب‌های کمک درسی و دانشگاهی که مخاطبان فراوانی و خاصی دارند، باید به صورت مستقل در یک نمایشگاه ویژه برپا شوند. خصوصا که زمان مناسب برای برگزاری نمایشگاه ویژه کتاب‌های درسی و دانشگاهی، اردیبهشت که همه برای آغاز فصل تعطیلات آماده می‌شوند،‌ نیست؛ بلکه شهریورماه است؛ یعنی در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها!

    وی افزود: در این‌صورت مدت استقرار در مصلا نیز کاهش پیدا می‌کرد و برگزارکنندگان مجبور نبودند 2 تا 3 ماه مصلا را به اجاره خود درآورند. از طرف دیگر کاهش تعداد بازدیدکنندگان وضعیت حمل و نقل و ترافیک منطقه را نیز بهبود می‌بخشید.

    خلعتبری یادآور شد: یکی از اتفاق‌های دیگری که انتقال نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب برای ما ایجاد خواهد کرد، افزایش هزینه انتقال کتاب و ملزومات غرفه‌هاست که باید آن را به سایر نکات گفته‌شده اضافه کرد. در نهایت فکر می‌کنم اولا جابه‌جایی نمایشگاه به شهر آفتاب ضرر و زیان‌های قابل توجهی به‌همراه خواهد داشت، بنابراین اصلاح شرایط برگزاری در مصلا انتخاب بهتری بود و ثانیا اگر قرار بر جابه‌جایی بود، به نظر من بازگشتن به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بهترین اتفاقی بود که می‌توانست بیفتد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت