فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازار روسیه

عصر نمایشگاه- صادرکنندگان روسی امروز همگام با همایش و نمایشگاه صنعت غذایی کشورشان در تهران تلاش برای هموار کردن ورود کالاهای روسی به ایران را آغاز کردند.

فرصت‌ها و چالش‌های حضور در بازار روسیه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، 30 شرکت روسی در بخش های مختلف صنایع غذایی آخرین دستاوردهای خود را درحالی در معرض دید فعالان اقتصادی ایران قرار دادند که از حمایت همه جانبه نهادهای صادراتی و متولیان صنایع روسی برخوردارند.
    آقای نیکولای ماشکوف نماینده مرکز صادرات روسیه در ایران با بیان اینکه ایران و روسیه روابط نزدیکی دارند، می گوید: بنا داریم جایگاه واقعی محصولات روسی را در ایران تقویت کنیم البته با صادرات کالاهای روسی به ایران پای کالاهای ایرانی نیز به روسیه بیشتر باز خواهد شد.
    طرف های روسی اگرچه برای صادرات و کسب سهم از بازار ایران حضور یافتند اما هدف گذاری های بالاتری دارند و افق های بیشتری پیش روی خود می بینند.
    والری کایگرودوف مسئول ساماندهی شرکت های صادرکننده روسی می گوید: می خواهیم در فعالیت های تجاری دوجانبه کار کنیم یعنی کانتینر را که با آن کالا به ایران فرستادیم پر از کالاهای ایرانی به روسیه برگردانیم.
    حال که عزم مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و روسیه بر گسترش روابط قرار گرفته است باید دید چه موانعی در سر راه تحقق این هدف وجود دارد.
    اسداله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه می گوید: اگرچه با روسیه روابط اقتصادی خوبی داریم اما نمی توانیم مبادلات را افزایش دهیم و چالش های متعددی وجود دارد.
    وی چالش های بانکی، ترابری هوایی، روادید و پروازهای مستقیم را از چالش های موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه برشمرد که با رفع آن تا سال 2018 می توان صادرات ایران به روسیه را تا سه برابر افزایش داد.
    در این میان محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات و خدمات سازمان توسعه تجارت اگرچه مشکلاتی از قبیل مشکلات بانکی را قبول دارد، اما می گوید: پارسال بیش از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که ارز آن نیز به کشور برگشته است بنابراین مشکلی در انتقال پول وجود ندارد و اگر بازار روسیه در اولویت قرار گیرد می توان اهداف صادراتی در این بازار را محقق کرد.
    وی می افزاید: مشکل اصلی این است که صادرکنندگان ایرانی بسیار حرفه ای در بازارهای نوین حضور پیدا نمی کنند و همچنان اصرار دارند که به صورت سنتی همانند بازارهای افغانستان و عراق در بازارهای جدید نیز حضور داشته باشند.
    مودودی می گوید: پارسال خط پرواز مستقیم میان ایران و آستاراخان را برقرار کردیم اما در خوش بینانه ترین حالت این پروازها به طور متوسط 13 مسافر داشت و همچنین خط کشتیرانی را میان ایران و روسیه دایر کردیم که فقط 30 درصد ظرفیت این کشتی ها بارگیری می شود.
    وی مشکل دیگر را حضور شرکت های کوچک در بازارهای صادراتی به ویژه روسیه می داند که با رقابت های منفی در عمل موجب از دست رفتن بازاراهای هدف می شوند.
    اگرچه از بازارهای مستعد روسیه به ویژه از بازار بیش از 40 میلیارد دلاری محصولات غذایی این کشور سهم ناچیز 300 تا 400 میلیون دلاری داریم اما بخش های دیگر صنعت و خدمات ایران گام های مهمی را برای ورود به این بازار برداشتند.
    رویکردی که قدیر قیافه صادرکننده به بازار روسیه معتقد است: با توافق خوبی که میان شرکت های دانش بنیان ایرانی و طرف های روسی صورت گرفته است ، بزودی محموله ای از کاتالیست های مورد مصرف در صنایع نفت، پتروشیمی و فولاد به روسیه صادر خواهد شد که این خبر و تحولی خوش در افزایش تبادلات میان ایران و روسیه به شمار می آید.
    مصطفی اقدم فعال حوزه حمل و نقل ایران در بازار روسیه نیز در این باره می گوید: با تغییر حمل و نقل از جاده ای به ریلی به مقصد بازار روسیه موفق شدیم محصولات کشاورزی و غذایی را از مقصد گمرکات گرگان به کشورهای CIS و شرق دور روسیه صادر کنیم.
    اگرچه حذف بروکراسی های زاید ، اختصاص مشوق های صادراتی و فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز از عوامل مهم در افزایش سهم صادرات در اقتصاد کشور است اما باید توجه داشت که ایجاد شرکت ها و مجموعه های توانمند صادراتی برای حضور مداوم و توسعه بازارهای صادراتی در اولویت قرار دارد.
    با تحقق آن می توان از ظرفیت ها و فرصت های موجود صادراتی به نحو شایسته استفاده کرد.
    در این میان استفاده از فرصت ها و ظرفیت های صادراتی در کشورهای همسایه و منطقه می تواند در کانون توجه تصمیم سازان قرار گیرد.
    همایش و نمایشگاه صنعت مواد غذایی روسیه در هتل پارسیان
    با هدف تقویت مناسبات تجاری میان صنایع موادغذایی ایران و روسیه برگزار شد.
    در ایران محصولاتی شامل میوه، سبزی ها ، خشکبار، زعفران و ... وجود دارد که در روسیه مشتری فراوان دارد و برخی مواد فرآوری شده روسی نیز می تواند بازار خوبی در ایران داشته باشد.
    در این همایش و نمایشگاه بیش از 30 شرکت پیشتاز در صنایع غذایی روسیه حضور داشتند و فعالان اقتصادی دو کشور با توانمندی های طرفین در زمینه تولید، تامین، شبکه توزیع و فروشگاه های زنجیره ای اصلی آشنا شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت