نگرش موضوعی بر اقدامات قزاقستان در اکسپو ۲۰۱۷ آستانه

عصر نمایشگاه- همانطور که می‌دانیم موضوع نمایشگاه بین‌المللی ۲۰۱۷ آستانه، انرژی آینده بود. از آنجایی که تمدن‌های امروز بدون انرژی نمی‌توانند وجود داشته باشند، بنابراین ضرورت آن برای هرگونه فعالیت بشر مشخص است و دسترسی به آن امکان توسعه جامعه را فراهم می‌سازد.

نگرش موضوعی بر اقدامات قزاقستان در اکسپو ۲۰۱۷ آستانه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، انرژی یکی از عوامل اساسی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در پیشرفت بشریت‌ و همچنین چشم‌انداز آینده همه کشورها و مردم است. ایجاد یک اقتصاد پایدار بدون خروجی پایدار و استفاده مناسب از انرژی غیر‌ممکن است. انرژی برای صنعت حمل و نقل، صنعت ارتباطات، بخش کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی و دیگر موارد، امری ضروری است. انرژی، گرما و نور را در خانه‌ها تضمین می‌کند و افزایش تعداد منابع انرژی، توسعه جوامع و کشورها را سبب می‌شود. اما منابع انرژی محدود هستند و ما با مصرف بیش از حد آن به سیاره زمین آسیب می‌رسانیم. زمان آن فرارسیده تا نگرش خود را نسبت به مصرف انرژی تغییر دهیم و آن را ارزیابی اساسی کنیم. اکسپو 2017 آستانه با مطرح‌کردن چنین موضوعی درصدد اجرای هدف استراتژیک خاصی بوده است. مأموریت کلی نمایشگاه بین‌المللی قزاقستان، سازماندهی یک گفت‌وگوی جهانی در مورد اولویت‌های استراتژیک مدرن در حوزه سیاست‌های انرژی و جست‌وجویی توأم با پاسخ به چالش‌های عمده زمان ماست. در واقع هدف اصلی این است که یک مدل جدید برای انرژی آینده ایجاد کنیم که در رابطه با توسعه پایدار سیاره و در نتیجه، رونق آینده نسل‌ها اطمینان حاصل شود.

    آستانه به بنیادی برای ایجاد استراتژی‌ها، ایده‌ها و فناوری‌هایی که در جهان برای دسترسی برابر به انرژی، گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر، شکل‌گیری شیوه زندگی با بهره‌وری انرژی و ارتقای امنیت انرژی که برای ایجاد یک مدل جدید از انرژی جهانی مهم هستند، تبدیل خواهد شد.
    لوگوی اکسپو 2017 آستانه نیز برگرفته از «انرژی باد» و نمادی از تعامل عناصر طبیعی است. این لوگو در قالب توربین بادی طراحی شده که متداول‌ترین نماد از انرژی‌های جایگزین است.
    آستانه سه نوع پاویون شامل پاویون کشور خویش، پاویون‌های تماتیک و پاویونی برای کشورها در راستای موضوع اصلی اکسپو تدارک دیده بود که در زیر به معرفی آنها پرداخته شده است:
    1-پاویون قزاقستان:
    ایده مفهومی و نمادین اکسپو در قالب حجمی کره‌ای شکل به عنوان «موزه انرژی آینده» نشان داده شده است. این تم (‌انرژی آینده) از طریق نمایش انواع مختلف انرژی همچون انرژی کیهانی، خورشیدی، بیو مس یا زیست توده، باد، آب، انرژی جنبشی و پتانسیل‌های انرژی قزاقستان آشکار می‌شود. این پاویون در 8 سطح طراحی شده است که شامل؛
    سطح اول: پاویون ملی
    این سطح در طبقه همکف کره در مساحتی به متراژ 5000 مترمربع واقع است که به دو ناحیه اصلی تقسیم شده؛ 1) منطقه شناخت قزاقستان و 2) منطقه‌ای تحت عنوان انرژی خلاق.
    در بخش اول؛ پاویون به ارائه چشم‌انداز وسیع و متنوع، فرهنگ غنی و کشور قزاقستان در زمان معاصر و آینده پرداخته بود. بخش دوم شامل پروژه‌های برتر دانشمندان محلی در خصوص موضوع نمایشگاه، ابتکارات در زمینه انرژی و حفاظت محیط زیست و پروژه اقتصاد سبز که با موفقیت انجام شده و همینطور مدل‌سازی مواد هسته‌ای رآکتور توکاماک1 که در قزاقستان تحقق یافته، بوده است.
    سطح دوم: انرژی آب
    نمایش انرژی آب با فن تأسیس سد شروع می‌شد که فرآیند تشکیل انرژی از طریق آب را نشان می‌دهد. سپس به بازدیدکنندگان فرصت آشنایی با آسیاب‌های آبی باستانی تا توربین‌های آبی مدرن را داده است.
    علاوه بر این، در این سطح فضایی برای بازی قرار داده ‌بودند که در قالب بازی امکان شناخت انرژی آبی و سینمای چهاربعدی در رابطه با انرژی آبی وجود داشت.
    سطح سوم: انرژی جنبشی
    این نمایشگاه با آرشیوی از تصاویر پویا، بازدیدکنندگان را با مصنوعات تاریخی مرتبط با انرژی جنبشی آشنا می‌کرد. به عنوان مثال، بازدیدکنندگان چگونگی تولید انرژی از طریق حرکت‌های ساده روزانه همچون دوچرخه‌های ویژه با قابلیت صفحه نمایش، نمایش آکروبات و سطح رقص تعاملی را مشاهده می‌کردند.
    سطح چهارم: انرژی زیست توده
    این سطح به صورت منطقه‌ای با پانورامای سبز و شامل گونه‌های غلات که منابع زیست توده و همچنین محلی برای ذخیره انرژی خورشیدی هستند، نشان داده شده بود. در اینجا، اتاقی برای برگزاری جلسات بحث و گفت‌وگو ایجاد شده بود. همچنین فرصت بازدید از آزمایشگاه دیجیتالی با ژانراتورهای بیو انرژی که اطلاعاتی از چگونگی تولید انرژی را می‌دهند، فراهم شده بود.
    سطح پنجم: انرژی باد
    نمایش با کوچه باد شروع شده و بازدیدکنندگان قادر به احساس سرعت‌های متفاوت باد بودند. دیواری متقابلا به طرفداران خود نسبت سرعت باد و تولید انرژی را نشان می‌داد. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانستند طرز کار توربین بادی در منظره بریده شده را مشاهده کنند.
    سطح ششم: انرژی خورشیدی
    این سطح بازدیدکنندگان را با روش‌های مختلف استفاده از انرژی خورشیدی که از تمدن‌های باستانی آغار و تا وسایل نقلیه مدرن با باتری‌های خورشیدی ادامه پیدا می‌کند، آشنا می‌کردند.
    سطح هفتم: انرژی فضا یا خلأ
    ارائه این انرژی با نمایش تحقیقات علمی، با برنامه‌های دوراندیشانه و ایده‌های تولید انرژی از فضای بیرونی و گنبدی شکل شروع می‌شد. در سالن اصلی، بازدیدکنندگان می‌توانستند از اطلاعات مربوط به هزینه‌های انرژی برای پرواز در خلأ، نصب و راه‌اندازی چشم‌انداز قمری، ایستگاه و فضاپیما و ایده تولید انرژی از منابع موجود در ماه آگاهی یابند.
    سطح هشتم: آینده آستانه
    بازدیدکنندگان با رسیدن به سطح بالا با آینده آستانه به عنوان پایتخت قزاقستان در سال 2050 آشنا می‌شدند. مدل مجسمه‌ای از شهر، جاه‌طلبی‌های شهر با توجه به توسعه پایدار و بهره‌وری اقتصادی را توصیف می‌کرد. یکی از ‌عناصر اصلی این سطح، پل شفافی بود با سکوی مشاهده که با منظری پانورامایی به تمامی طبقات ساختمان نگاه می‌کرد.
      2-پاویون‌های تماتیک:
    بخش بعدی که در اکسپو 2017، موضوع نمایشگاه «انرژی آینده» را نمایش می‌داد دو پاویون تماتیک و نمادین با محتوای آموزنده‌ای بود که مهمانان نمایشگاه را با موضوع «انرژی در آینده» به طور جامع آشنا می‌کرد. اگر چه در پاویون اصلی قزاقستان بازدیدکنندگان از طریق عناصر مختلف با همه نوع انرژی‌های تجدیدپذیر آشنا شدند، در پاویون‌های تماتیک به بازدیدکنندگان فرصت کشف و درک سیر تکاملی انرژی در زمان حاضر تا آینده، نمایش چالش‌های انرژی در قرن بیست و یکم، معرفی پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فکری، نمایش مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی که تأثیر زیادی بر سیاره ما دارد، ارائه می‌شد. بنابراین، اولین پاویون مشکلات انرژی جهانی و درک انرژی برای زندگی را نشان می‌داد که پاویون به 4 منطقه تقسیم می‌شد: جهان و انرژی، منابع انرژی تجدیدپذیر موجود در زمین، شهرها و زندگی هوشمند، باغ فناوری2. در طبقه بالایی پاویون، بازدیدکنندگان به جایی که «جهان و انرژی»  نامیده می‌شوند، وارد شده و با فرآیند انرژی هسته‌ای در فضا و تأثیر آن بر زمین آشنا می‌شدند. همچنین آنها به مکانی با عنوان «منابع انرژی قابل تجدید» روانه می‌شدند که قادر به تجربه بصری ماهیت منابع جایگزین انرژی (آب، خورشید، باد و انرژی گرمایی) بودند.
       در طبقه دوم، بازدید کنندگان وارد منطقه «مکعب هوشمند» می‌شدند که اختصاص به نمایش اصل بهره‌وری کارآمد و توزیع انرژی داده شده بود. تم «سیستم شبکه هوشمند در زندگی شخصی» تحت پوشش 4 حوزه زیر است که در آن فناوری‌های آینده به طور عینی ارائه خواهد شد:
    «حمل و نقل هوشمند»، «ساختمان هوشمند»، «خانه هوشمند» و در نهایت «شهر هوشمند».
    در پایان مسیر، بازدیدکنندگان به طبقه اول «باغ فناوری» باز می‌گشتند تا آخرین فناوری در زمینه انرژی زیستی، نحوه قرارگیری «مزارع عمودی شهری» و مشکلات آلودگی محیط زیست را بشناسند.
    در پاویون دوم، 2 تم آشکار می‌شد: انرژی برای همه و انرژی من در آینده، که به نوبه خود در 4 حوزه ارائه شده بود: وضعیت فعلی، چالش‌ها و دیدگاه‌ها، اثرات کربن، انرژی آیندگان به واسطه ما.
      در قسمت اطلاعات، بازدیدکنندگان تعامل خاصی را دریافت می‌کردند و آن از طریق راهنمایی بود که به طور گسترده در حین عبور از پاویون‌ها برای افزایش سطح مشارکت آنها در روند کار مورد استفاده قرار می‌گرفت. به طوری که پس از ورود به این بخش، بازدیدکنندگان به یکی از سه میز رسانه‌ای رفته و درخواست راهنمای تعاملی می‌کردند. ‌روی رسانه‌ها، اطلاعاتی در مورد اهمیت مشکل عدم تعادل انرژی در کشورهای با محدودیت آورده شده بود.
    در سراسر طبقه اول، مینی قطارها گردش می‌کردند که از 3 واحد متحرک تشکیل شده بود و بازدیدکنندگان را در مدت سفر پوشش می‌دادند.
    پس از پایان مشاهده طبقه اول، بازدیدکنندگان به طبقه همکف فرستاده می‌شدند که در راستای حرکت به سمت تعهدات و مسئولیت‌ها بودند. این بخش مسئول اجرای مأموریت اصلی پاویون «رد انرژی هیدروکربن» و شروع یک دوره جدید انرژی جایگزین بود.

    3-پاویون پروژه‌های برتر انرژی 3
    این پاویون اهمیت ویژه‌ای از نظر محتوای موضوعی نمایشگاه داشت که موجب علاقه و توجه زیاد شرکت‌کنندگان حرفه‌ای و عمومی قرار گرفت. در مسابقه‌ای که در سال 2016 برگزار شد 133 درخواست از 25 کشور دریافت شد که بعد از بررسی کمیته متخصصین BIE 24 پروژه از 64 پروژه نیمه‌نهایی برگزیده شد. این 24 پروژه بین‌المللی برتر در تولید، حفاظت و حمل و نقل منابع انرژی تجدیدپذیر در این پاویون نمایش داده شد و در 5 کلید واژه، راه‌حل‌های پیشرفته و فناوری‌های آنها ارائه شد:
    1) انرژی قابل تجدید و جایگزین 2) بهره‌وری انرژی 3) ذخیره انرژی
    4) توزیع و حمل و نقل انرژی 5) استفاده موثر از منابع طبیعی
    نتیجه‌گیری:
    با توجه به مطالب ذکر شده در مقاله، مهم‌ترین وظایف تم انرژی آینده باید موارد زیر باشد:
    - تعریف یک مدل تأمین انرژی پایدار؛
    - افزایش بهره‌وری انرژی؛
    - افزایش سهم انرژی پاک و تجدیدپذیر؛
    - لزوم ایجاد شبکه‌های توزیع برق و تعمیر و نگهداری خدمات برای پاسخگویی به تقاضا؛ و
    -تضمین دسترسی گسترده به انرژی پایدار.

    پی‌نوشت:
    1-tokamak
    2-TechnoGarden
    3-Energy Best Practices Area

    منابع:

    -http://en.unesco.kz/3rd-meeting-of-international-participants-of-expo-2017
    -http://www.bie-paris.org/site/en/news/87-news-announcements/bie-activity/1281-international participants-gather-in-astana-ahead-of-expo-2017
    -http://oei.org.ar/new/wp-content/uploads/2017/03/Digital-Appendix-01.2-Amendment-1.pdf

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت