برپایی نمایشگاه «فیروزه شعر پارسی»

عصر نمایشگاه- روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه، همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمر خیام از یک نسخه خطی نفیس و ارزشمند دیوان رباعیات این شاعر بزرگ در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران رونمایی خواهد شد. در ادامه این خبر با مجله گردشگری الی گشت همراه شوید.

برپایی نمایشگاه «فیروزه شعر پارسی»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از الی گشت، 28 اردیبهشت هر سال، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، شاعر بزرگ کشورمان ایران است. هر ساله در این روز، در سراسر ایران برنامه ها و مراسمی برای بزرگداشت و تجلیل از این حکیم گران قدر برگزار می شود. به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی – تاریخی کاخ نیاوران تهران، این مجموعه در روز جمعه 28 اردیبهشت ماه و به مناسبت روز خیام، از نسخه ای خطی و بسیار ارزشمند از دیوان رباعیات این شاعر قرن پنجم کشورمان رونمایی خواهد کرد.

    کاخ موزه نیاوران
    مجموعه کاخ نیاوران، که در گذشته نیز برای تمجید و بزرگداشت چند تن از دانشمندان، حکیمان و شاعران کشور برنامه ها و مراسم هایی برگزار کرده بود، نام این نسخه خطی و نمایشگاه را “فیروزه شعر پارسی” گذاشته است. این مجموعه اشعار، به وسیله ادیب و نویسنده مشهور قرن چهاردهم هجری قمری و با خط ثلث در قطع وزیری نوشته شده است.

    لازم به ذکر است که حکیم عمر خیام فقط در ایران شناخته شده نیست، نام و آوازه این شاعر پارسی گوی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هم پخش شده است. به همین دلیل، نسخه های ترجمه شده بسیاری از دیوان اشعار او در دنیا منتشر شده است. به عنوان مثال شاعر معروف انگلیسی، ادوارد فیتز جرالد در سال 1859 میلادی، این اثر را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.

    ناگفته نماند که در روز بزرگداشت حکیم عمر خیام علاوه بر این نسخه خطی از اشعار خیام، سه جلد کتاب دیگر هم رونمایی خواهد شد. کتبی که شامل اشعار این شاعر توانمند به زبان های فارسی، فرانسه، انگلیسی، آلمانی، اردو و عربی می باشد و به تزئینات نگارگری و تصویرگری زیبایی مزین شده است.

    موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران
    حکیم عمر خیام، یکی از مشهورترین ریاضی دانان و شاعران ایران است که در سال 329 هجری قمری و در شهر باستانی نیشابور چشم به جهان گشوده است. خیام در زمان حیاتش اقدامات علمی بسیاری انجام داد، از جمله معروف ترین این اقدامات، نگارش تقویم جلالی است که تا کنون کمتر کسی توانسته است به آن ایرادی وارد کند. خیام علاوه بر رباعیات مشهورش، کتاب های مطرح دیگری از جمله رساله فی الوجود، نوروز نامه، میزان الحکم رساله الکون و التکلیف، رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس و … را نوشته است. این شاعر و دانشمند برجسته جهان اسلام، در سال 517 هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

    نمایشگاه “فیروزه شعر پارسی” از 28 اردیبهشت لغایت 10 خرداد در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه کاخ نیاوران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه در این ایام، همه روزه تا ساعت 19 عصر برقرار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت