با ۱۵ اثر هنری ؛

برپایی نمایشگاهی از آثار خوشنویسی هنرمند ایرانی در کشور ترکیه

عصر نمایشگاه- علی شیرازی از برپایی نمایشگاهی از آثارش در کشور ترکیه خبر داد و نسبت به کم‌توجهی به پاسداری از هنر خوشنویسی کشورمان در جهان انتقاد کرد.

برپایی نمایشگاهی از آثار خوشنویسی هنرمند ایرانی در کشور ترکیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، علی شیرازی، هنرمند عرصه خوشنویسی و نقاشی‌خط که حالا چند سالی است با فروش آثارش در حراج کریستیز و رکورد زدن در این حراج و همچنین برپایی نمایشگاه های متعدد در منطقه، چهره شناخته شده ای برای اهالی فرهنگ و هنر و علاقمندان به خوشنویسی در منطقه خاورمیانه است گفت: جدیدترین نمایشگاه پیش رویم در تهران نخواهد بود و قرار است یک نمایشگاه انفرادی در ترکیه برگزار کنم و در حال حاضر در حال انجام مقدمات برپایی این نمایشگاه و آماده سازی کارهایم  برای این نمایشگاه هستم. چون ابعاد کارهای من بزرگ است بیش از 15 اثر را نمی توانم در این نمایشگاه به نمایش بگذارم.

    وی درباره چرایی برپایی نمایشگاه خوشنویسی در ترکیه توضیح داد: ترکیه کشوری است که در زمینه خوشنویسی ادعا دارد و قطعا باید این کشور را در خوشنویسی کشور مهمی تلقی کنیم. این را هم بگویم که این کشور حق دارد ادعایی در عرصه خوشنویسی داشته باشد چون هم گذشته درخشانی در این زمینه داشته اند و هم در روزگار معاصر نسلی از خوشنویسانشان به قدری فعال هستند که تمام کشورهای عربی را پوشش می دهد. در حالیکه الان 80 سال است خط رسمی آنها لاتین شده است اما در زمینه هنر خوشنویسی پویاتر شده اند.

    وی درباره اینکه کشور ترکیه برخی از چهره های شاخص هنر خوشنویسی ایرانی را به نام خود در کتاب‌های تاریخی ثبت کرده است نیز گفت: ما در ایران با اینکه مرکزیت خوشنویسی جهان اسلام را داریم و سابقه ای در هنر خوشنویسی داریم که کسی به پایمان نمی رسد و همچنین در تاریخ خوشنویسی ما بر عکس بسیاری از کشورها گسستی نبوده است، اما متاسفانه آنطور که باید موفق نشده ایم پاسدار این هنر خصوصا خارج از مرزها باشیم. حتی به رونق آن در سطح منطقه نیز کمکی در خور نکرده ایم.

    شیرازی در پایان عنوان کرد: اگر می بینید من یا سایر همکارانم فعالیتی در سطح منطقه داریم فقط یک کار شخصی و انفرادی است و با هزینه شخصی هم رفته ایم و آمده ایم در حالیکه خصوصا هنرمندان ترکیه توسط سیستم دولتی به شدت حمایت می شوند. ما برای گرفتن حقانیت خود باید ده ها کتاب در زمینه خوشنویسی منتشر کنیم و سیستم دولتی از هنر خوشنویسی در حضورهای منطقه ای و بین المللی حمایت کند تا به جایگاه شایسته خود برسیم.

    علی شیرازی آموزش خوشنویسی را از 1354 نزد نصر‌الله معین اصفهانی آغاز کرد و پس از دریافت گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران، در محضر غلامحسین امیرخانی، آموزش‌های تکمیلی را دریافت کرد. سپس مدتی در پست ریاست انجمن خوشنویسان استان اصفهان فعالیت کرد و پس از مهاجرت به تهران در سال 1367 به عضویت شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران درآمد.

    رویکرد این هنرمند در سال‌های اخیر بیشتر خلق آثاری به شیوه نقاشی خط است که مجموعه داران منطقه از این آثار استقبال زیادی کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت