در نشست خبری شانزدهمین جشنواره شیخ بهایی اعلام شد:

برگزاری نمایشگاه فناوری های آینده ساز در هفته پژوهش و فناوری

عصر نمایشگاه- معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری نمایشگاهی از فناوری های اینده نگر و آینده ساز خبر داد و گفت: این نمایشگاه با مسؤولیت و مدیریت و پیگیری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در هفته پژوهش و فناوری برگزار خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه فناوری های آینده ساز در هفته پژوهش و فناوری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، غلامحسین رحیمی در نشست خبری شانزدهمین جشنواره فن آفرینی و کارآفرینی شیخ بهایی که امروز به صورت مجازی برگزار شد، با طرح این سوال که چرا این جشنواره به نام "شیخ بهایی" برگزار شده است، افزود: آثار فناورانه تاریخی چون "حمام شیخ بهایی"، "منار جنبان" و "شبکه آبرسانی اصفهان" منتسب به شیخ بهایی است و این دانشمند بیشتر به عنوان حکیم و عارف معروف است و به وجهه ریاضیدانی و نجومی و فنی وی توجهی صورت نگرفته است.

    وی دلیل این امر را عدم در دسترس بودن اسناد معتبر برای تایید ساخت منار جنبان از سوی شیخ بهایی دانست و اظهار کرد: فناوری مرتبط با نظام و شبکه آبرسانی اصفهان، فناوری متفاوتی دارد، چرا که طراحی پیچیده ای را می طلبد.

    رحیمی با اشاره به یکی از کتب شیخ بهایی به نام "خلاصه الحساب" در حوزه ریاضیات، ادامه داد: شیخ بهایی از دانشمندان قرن 10 و 11 هجری است و این کتاب به مدت بیش از 10 سال از جمله کتب درسی در نهادهای علمی و آموزشی در ایران، هند، زمان گورکانیان و عثمانیه (ترکیه فعلی) بوده است. این کتاب حاوی موضوعاتی در حوزه های نقشه برداری و برداشت زمین با ابزارهای دقیق و ساده است.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطر نشان کرد: شیخ بهایی در این کتاب اعلام کرده است که روش ها و ابزارهایی را در این کتاب توصیف می کنم که برای جاری کردن آب در زمین لازم است.

    وی مهمترین مساله در جاری کردن آب در زمین را شیب بندی مناسب در کانال های آب دانست و یادآور شد: بر این اساس انتساب طراحی شبکه آبرسانی به شیخ بهایی می تواند معتبر باشد.

    رحیمی با تاکید بر این که از این نظر باید دانشمندان و عالمان خود را بشناسیم و آثار آنها را مورد توجه قرار دهیم، افزود: در فرهنگ ما علم بدون عمل ارزشی ندارد؛ از این رو بسیاری از حکمای ما هم عالم بودند و هم عامد از جمله شیخ بهایی، از این رو تصور من بر این است که نامگذاری این جشنواره به عنوان شیخ بهایی، نامگذاری با مسمایی است.

    معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان لازم است که سند پشتیبان برای این نامگذاری تهیه کند، گفت: این امر منجر به معرفی چهره بزرگ تمدن اسلامی به جامعه اسلامی خواهد شد.

    رحیمی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را اولین نهاد فناورانه کشور دانست که بستر میزبانی نهادهای فناورانه را در کشور ایجاد کرد و یادآور شد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بزرگترین پارک فناوری وابسته به وزارت علوم است و از نظر وسعت فیزیکی، دومین پارک علم و فناوری کشور بعد از پارک فناوری پردیس است که تحت نظر معاونت علمی و فناوری قرار دارد و جشنواره شیخ بهایی از سوی بزرگترین و قوی ترین نهادهای علمی کشور برگزار می شود.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، از برگزاری نمایشگاهی از فناوری های آینده نگر و آینده ساز خبر داد و گفت: این نمایشگاه با مسؤولیت و مدیریت و پیگیری این شهرک در هفته پژوهش برگزار خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه ما هم باید پاسخگوی نیازهای فناورانه حال باشیم و هم فناوری های مورد نیاز آینده، خاطر نشان کرد: ما باید از همین الان به آن فکر کنیم و از طرح هایی که در آزمایشگاه های تحقیقاتی دنیا در حال اجرا است و تا 5 سال آینده زندگی بشر را متاثر می کنند و جهت دهی می کنند، توجه داشته باشیم.

    رحیمی با اشاره به میزان فروش شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: میزان فروش چند ده میلیاردی این شرکت ها نشان دهنده اهمیت بسترهایی است که تاکنون در کشور فراهم شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت