شهرک بزرگ نمایشگاهی پایتخت آماده نمایش

عصر نمایشگاه- شاید یکی از بحث‌های اساسی این روزها در صنعت نمایشگاهی ایران ظهور شهرکی بزرگ به نام شهر آفتاب باشد که قرار است بخشی از نیازهای نمایشگاهی را چه در قالب رویدادهای صنعتی و چه در قالب رویدادهای فرهنگی تامین کند.

شهرک بزرگ نمایشگاهی پایتخت آماده نمایش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ، از نکات مهم ساخت این مرکز همکاری چند وزارتخانه ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت با شهرداری تهران است که در ماه‌های اخیر با شدت و قدرت پیگیری شده است.

    احداث این شهرک با عنوان کامل «نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب» براساس مصوبه سال 84 شورای شهر با کارفرمایی شرکت سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن نیز از سال 90 آغاز شد. تور بازدید خبرنگاران از محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب روز شنبه (17 بهمن) با حضور نمایندگانی از شهرداری و وزارت ارشاد برگزار شد.

    به گزارش صمت ،نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از نظر جغرافیایی در موقعیت دسترسی قابل‌قبولی قرار دارد و مسیرهای دسترسی مختلفی مانند بزرگراه خلیج‌فارس، آزادراه تهران- قم و آزادراه تهران ـ ساوه در کنار پهنه اول شهر آفتاب آماده انتقال بازدیدکنندگان به این محل هستند. محور اصلی چهارباغ به طول 1/5 کیلومتر و عرض 90 متر مسیرهای دسترسی سواره و پیاده احداث شده در خود نمایشگاه هستند. سالن‌های نمایشگاه نیز به تعداد 9 سالن درکنار فضای روباز و سالن ملل با وسعت 10هزار مترمربع آماده بهره‌برداری هستند. در بخش شمالی شهر آفتاب نیز سالن مرکز همایش‌ها با ظرفیت 2هزار نفر قراردارد.

    از بین 15 سالن نهایی در نظرگرفته شده تاکنون 3سالن با نام سالن‌های سه‌قلو به مساحت 25هزار مترمربع و ارتفاع 30 متر فضای مسقف آماده شده را تشکیل می‌دهند. احداث خط متروی نمایشگاه شهر آفتاب نیز درکنار پارکینگ از دیگر اقداماتی است که برای تسهیل رفت‌وآمد انجام شده است. در بخش جنوبی مجموعه نیز 3 هتل، مسجد و بخش‌های تجاری احداث خواهد شد.

    کاش کمی دیرتر به اینجا می‌آمدیم
    امیر مسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران در این نشست گفت: ترجیح می‌دادیم بازدید رسمی رسانه‌ها از شهر آفتاب کمی دیرتر انجام شود تا این محل که قرار است پذیرای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور باشد بیش از پیش آماده شود اما می‌توان از این فرصت در جهت نظرخواهی از دوستان استفاده کرد.

    شهرام‌نیا در ادامه صحبت‌هایش به علل انتخاب شهر آفتاب به‌عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب گریزی زد و تاکید کرد: از میان 4 گزینه مصلی، باغ کتاب، نمایشگاه بین‌المللی و شهرآفتاب درنهایت با رایزنی‌ها و مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که شهر آفتاب در صورت اجرایی شدن قول‌های شهرداری می‌تواند محلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب سال 95 و بعد از آن باشد.

    وی ادامه داد: وزارت ارشاد با همراهی و مشورت تشکل‌های نشر به این نتیجه رسیدند که این فرصت را در اختیار شهرداری قرار داده تا فعالیت موسسه نمایشگاهی شهر آفتاب با بزرگترین رویداد فرهنگی کشور کلید بخورد. امیدواریم این اتفاق بتواند آغاز راه مناسبی برای تکمیل روند واسپاری امور برگزاری نمایشگاه به تشکل‌های نشر باشد. البته دغدغه‌ها و چالش‌هایی مانند نگرانی از حضور مردم، اطلاع‌رسانی و... وجود دارد.

    قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توضیح بیشتری درباره دغدغه‌های یادشده اضافه کرد: ما هم احتمال ریزش مخاطب را کم نمی‌دانیم اما عواملی مانند حضور جمعیت شهرستانی و طیف گسترده‌ای از اهالی حومه شهر تهران می‌تواند این افت را پوشش دهد. از طرف دیگر بسته اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مختص نمایشگاه را آماده کرده‌ایم که اگر خوب پیش برود می‌تواند به جذب مخاطبان و شناساندن شهر آفتاب به‌عنوان محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب کمک کند.

    شهرام‌نیا در پاسخ به این سوال که در صورت مهیا نشدن امکانات مورد نیاز برای اردیبهشت 95 آیا ارشاد گزینه دیگری را مدنظر دارد، گفت: براساس مصوبه‌ای که در شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصویب شده اگر درنهایت تا 15 اسفند پیشرفت قابل‌قبولی در امور مورد نظر خود شاهد نباشیم دوباره به مصلی باز خواهیم گشت.

    عملیات عمرانی رو به اتمام است
    محسن ترک‌آبادی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری نیز در پاسخ به انتقاداتی که درباره نحوه دسترسی به شهر آفتاب مطرح می‌شود گفت: 4 ایستگاه متروی کهریزک، شاهد، حرم مطهر و ایستگاه شهر آفتاب برای انتقال بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده‌اند. علاوه بر اینها وسایل نقلیه عمومی اعم از ون، اتوبوس و «بی‌آرتی» از مراکز مختلف شهر مراجعان را به نمایشگاه شهر آفتاب خواهند رساند. درباره انتقادها نسبت به حجم ترافیک بالای بزرگراه خلیج‌فارس نیز باید گفت با رایزنی‌های انجام‌شده با وزارت راه و شهرسازی عوارضی این بزرگراه برای سال 95 یا برداشته می‌شود (به بعد از فرودگاه امام خمینی منتقل می‌شود) یا دست‌کم در مدت برپایی نمایشگاه دریافت عوارض نخواهیم داشت. همچنین پل روگذر این بزرگراه قرار است احداث شود تا به کاهش ترافیک کمک کند. دسترسی‌هایی از اتوبان ساوه به شهر آفتاب نیز در دست پیگیری است. ترک‌آبادی در توضیح بیشتر اقدامات انجام‌شده برای شهر آفتاب اظهار کرد: عملیات عمرانی بیشتر سالن‌ها رو به اتمام است و تنها نصب شیشه‌ها باقی مانده. زمان طولانی ساخت و پیشرفت نداشتن این پروژه نیز به تحریم‌ها و مشکل سوئیت بانکی برمی‌گردد. حالا با رفع تحریم و مشکلات بانکی خریدهای خارجی مورد نیاز انجام شده و تمامی مواد لازم یا در راه کشور هستند یا در گمرک در انتظار ترخیص به‌سر می‌برند. سعی داریم درنهایت تا 10 فروردین شهرآفتاب را به ناشران تحویل بدهیم.
    وی افزود: ساختمان متروی شهر آفتاب به‌طور تقریبی تکمیل و ریل‌گذاری برای این متروی داخل شهری نیز انجام شده است. با انجام عملیات نهایی سیگنالی این مترو در اسفند می‌تواند به بهره‌برداری برسد.

    کمی کمک به کلانشهر 12 میلیون نفری!
    سیدمجید حسینی، نماینده شهرداری در امر انتقال محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز در پایان این نشست گفت: مسئله کتاب یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری به شمار می‌آید و به‌تبع آن تدارک محلی دائمی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب را نیز وظیفه خود می‌دانستیم. مصلای تهران فارغ از نمایشگاهی نبودن این محل، سالانه در ایام نمایشگاه باعث ترافیک شدید و بالا رفتن آلودگی منطقه می‌شد اما با برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب کمک اندکی به رفع مشکلات این کلانشهر 12 میلیون نفری می‌شود.

    حسینی یادآور شد: با احداث متروی ویژه برای شهر آفتاب که درنهایت در اوایل فروردین قابل بهره‌برداری است هر 5 دقیقه یک بار مترو به سمت مرکز شهر و دیگر خط‌ها حرکت می‌کند. همچنین برنامه‌های منسجمی برای اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و دیگر وسایل حمل‌ونقل درنظر گرفتیم تا علاقه‌مندان را به شهر آفتاب برسانیم. مترو در 15 دقیقه می‌تواند افراد را به شهر آفتاب برساند.

    مدیرعامل نشر شهر اضافه کرد: اگر ناشران، وزارت ارشاد و همین‌طور رسانه‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند، به‌طور قطع در سال‌های آینده اصل نتیجه این انتقال را خواهیم دید. شهر آفتاب برای عموم بازدیدکنندگان ناشناخته است و حتی بسیاری از خبرنگاران هم امروز از این محل بازدید کردند. رسانه‌ها باید کمک کنند تا این محل به‌عنوان مکان نمایشگاه کتاب به جامعه شناسانده شود.

    با تمام اظهارنظرهای ارائه‌شده ازسوی مسئولان عمرانی شهر آفتاب و اینکه تمام زیرساخت‌های لازم برای 120هزار مترمربع فضای مستقر تدارک دیده شده؛ به نظر می‌رسد شهرداری تهران باید با همتی چندین برابر، فعالیت عمرانی که تا به حال 4سال طول کشیده را ظرف دو ماه به سرانجام برساند. البته مسئله نقل و انتقال بازدیدکنندگان همچنان پابرجاست چراکه به نظر نمی‌رسد یک خط مترو بتواند پاسخگوی حجم بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب باشد. علاوه‌بر این زمان رسیدن افراد به شهر آفتاب به‌وسیله مترو چند برابر 15 دقیقه اعلام شده از سوی مسئولان شهرداری است.

    هرچه هست ستاد اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب مستقر شده تا لحظه به لحظه با همکاری مشترک شهرداری مسائل فنی ازجمله دغدغه‌های رفاهی همچون استراحتگاه، آبخوری و سالن غذاخوری را برطرف کنند. علاوه بر این به گفته حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب در زمان برپایی این نمایشگاه هر سال نزدیک به 4 هزار دستگاه کارتخوان در غرفه‌ها مستقر می‌شود که تحقق چنین امری در شهر آفتاب نیاز به تعامل و همکاری زیاد با سایر نهادها ازجمله وزارت مخابرات و ارتباطات دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت