معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران :

جشنواره تجسمی تبدیل به نمایشگاه شده است

عصر نمایشگاه- معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معتقد است جشنواره تجسمی فجر از نگاه حرفه ای که روزهای ابتدایی تشکیل آن برایش هدف گذاری شده بود فاصله گرفته است.

جشنواره تجسمی تبدیل به نمایشگاه شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، امیر عبدالحسینی که پیش از این دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشته درباره این جشنواره و جایگاهش در عرصه هنرهای تجسمی کشور به خبرنگار مهر گفت: در سال 1385 ما جشنواره ای را به اسم جشنواره جوان در حوزه هنری برپا کردیم که سومین دوره آن به دبیری من برگزار شد. نمایشگاه این جشنواره بهمن ماه آن سال در موزه هنرهای معاصر تهران که مدیریتش در آن زمان با حبیب الله صادقی بود، برگزار شد. در واقع جرقه برگزاری رویداد هنرهای تجسمی فجر از همان زمان و آن رویداد زده شد و ما طرحی ارائه کردیم که در آن ذکر شده بود در کنار دیگر رویدادهای هنری که در دهه فجر برگزار می شود یک جشن بزرگ حرفه ای ها را در حوزه هنرهای تجسمی داشته باشیم.

    وی با تاکید بر اینکه در ابتدای شکل گیری این رویداد تاکید بر حضور حرفه ای ها بود، بیان کرد: بر مبنای حضور حرفه ای ها؛ چه جوان‌های حرفه ای و چه پیشکسوتان ما دور اول این جشنواره را با دبیری غلامعلی طاهری برگزار کردیم که در آن دوره من نشریه جانبی آن را منتشر می کردم. دوره دوم و سوم به دبیر کلی سید عباس میرهاشمی برگزار شد که در دوره سوم من به عنوان دبیر هنری کنار ایشان بودم.

    معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: در این جشنواره انجمن های تخصصی را کارشناسی کردیم تا حضورشان در جشنواره پررنگ شود و سایت جشنواره را طراحی کردیم و ثبت نام به صورت مجازی شد و فضا را به سمت حرفه ای شدن پیش بردیم. دادن نشان عالی و بخش مدعوین را مطرح کردیم که به سمت طراحی اش پیش برود. این روند ادامه پیدا کرد و نگاه حرفه ای پیش رفت و گسترش پیدا کرد. حتی فیلم های تجسمی در کنار فعالیت نمایشگاهی دیده شد و نگاه به هنرهای جدید به جشنواره اضافه شد.

    مسیر جدیدی که در جشنواره فجر پیش گرفته شده است نگاهش شبیه برگزاری یک نمایشگاه بزرگ است نه یک رویداد تاثیر گذار. این موضوع مطلوب نیست چون چنین نمایشگاه هایی هر هفته در گالری های ما در حال برگزاری است و گویا حالا یک رویداد در یک گالری بزرگ برگزار می شود

    عبدالحسینی با انتقاد از عملکرد این روزهای جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: مسیر جدیدی که در جشنواره فجر پیش گرفته شده شبیه برگزاری یک نمایشگاه بزرگ است نه یک رویداد تاثیرگذار. این موضوع مطلوب نیست چون چنین نمایشگاه هایی هر هفته در گالری های ما در حال برگزاری است و گویا حالا یک رویداد در یک گالری بزرگ برگزار می شود.

    وی با اشاره به اینکه جشنواره در راستای کوچک سازی است ادامه داد:  البته دوستان مسائل بودجه ای را در این زمینه مطرح می کنند اما نگاهی به باقی جشنواره های فجر به ما می گوید همه به سمت تخصصی و حرفه ای شدن پیش رفته و گسترش هم پیدا کرده اند. مثلا در جشنواره تئاتر فجر نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر هم در کنارش برپا می شود و یا به بهترین های طراحی صحنه و لباس و .... جایزه می دهند اما در هنرهای تجسمی گویا همه چیز در راستای کوچک سازی و تنها اکتفا کردن به برگزاری یک نمایشگاه است در حالیکه هنرهای تجسمی بیشترین شاخه ها را دارد. در هنری مثل خوشنویسی اگر خیلی تخصصی نگاه کنیم 12 زیر شاخه می بینیم یا در نگارگری نیز همینطور. رویکرد ما این بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره جشنواره ها باشد و دوسالانه ها نیز در کنارش برگزار شود و آنجا جایی برای استعدادیابی باشد. رویکردی باشد که به سمتی برود که مانند جشنواره موسیقی که برای بلیتش سر و دست شکسته می شود از آن استقبال شود.

    عبدالحسینی در پاسخ به اینکه با حذف فراخوان جشنواره تجسمی فجر که از سوی مسئولان فعلی جشنواره تجسمی فجر مطرح شده موافق است یا نه نیز بیان کرد: در این باره چند نکته به ذهنم می رسد. به نظرم اگر یک فراخوان حرفه ای بدهیم آن وقت حرفه ای ها حضور پیدا می کنند و لزومی به حذف فراخوان برای حضور حرفه ای ها نیست. ما در جایزه جهانی بیداری اسلامی این تجربه را داشتیم و با یک تیم کارشناسی فراخوانی اعلام کردیم و یک جایزه بسیار خوب هم در نظر گرفتیم و در نهایت مثلا در بخش پوستر کسی برگزیده شد که پرفسور دانشگاه معتبری در کشور آلمان بود و 70 سال سن داشت و در این جشنواره هم شرکت کرده بود. یا در بخش عکس کسی برگزیده شد که رییس آژانس سورن از معتبرترین آژانس های خبری دنیاست.

    وی ادامه داد: اگر فراخوان حرفه ای باشد هنرمندان حرفه ای حضور خواهند داشت. ما پتانسیل انجمن ها را داریم. مثلا جشنواره فیلم فجر از پتانسیل خانه سینما بهره می برد. انجمن های تجسمی باید یقینا در این رویداد مشارکت کنند. مثلا شما دیدید انجمن عکاسان با تعامل چندین انجمن عکاسی رویداد 10 روز با عکاسان را با چه قدرتی برگزار کرد. پس اگر حذف فراخوان به گونه ای باشد که به سمت تعامل با نهادها و انجمن های تخصصی برویم مشکلی پیش نمی آید اما اگر فقط یک حذف فراخوان داشته باشیم برای دعوت هر کس که خواستیم، مطلوب نیست.

    این مدیر هنری با تاکید بر اینکه جشنواره تجسمی فجر باید به دیگر جشنواره های فجر و نگاه تخصصی و اقبالی که از آنها می شود نزدیک شود، بیان کرد: در نهایت به نظرم با نگاه حرفه ای خیلی فاصله گرفته ایم و جشنواره تجسمی فجر یک نمایشگاه بزرگ است و تاثیرگذاری اش را از دست داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت