مدیر کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد

ترویج برنامه‌های تبلیغاتی برای معرفی «شهر آفتاب»

عصر نمایشگاه- مدیر کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران توضیحاتی درباره‌ی اقدامات این کمیته برای معرفی «شهر آفتاب» به مردم ارائه کرد.

ترویج برنامه‌های تبلیغاتی برای معرفی «شهر آفتاب»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،محمدحسین متولی مدیر کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران در توضیح اقدامات و برنامه‌های کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات با اشاره به تغییرات ساختاری در این کمیته، گفت:  امسال کمیته‌ی روابط عمومی با تغییرات ساختاری همراه بوده و ستاد خبری از این کمیته جدا شده و وظایف مرتبط با آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است.

    همچنین دغدغه‌ی اصلی ناشران و تشکل‌های نشر در ماجرای انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از «مصلی» به «شهر آفتاب» افت امار مراجعان و ریزش مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب بود. البته این مسئله یک نکته‌ی مثبت هم می‌تواند داشته باشد و آن هم حضور مخاطبان اصلی کتاب در «شهر آفتاب» و کاهش تعداد افرادی است که به صرف تفریح و تفرج هر ساله به نمایشگاه کتاب می‌آمدند.

    مدیر کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران  اضافه کرد: یکی از شروط اصلی تشکل‌های نشر برای موافقت در قبال انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از «مصلی» به «شهر آفتاب» دریافت تعهداتی از شهرداری مبنی بر انجام فعالیت‌های تبلیغاتی- ترویجی گسترده برای معرفی «شهر آفتاب» به مردم بود. بر همین اساس قرار است در کنار برنامه‌‌هایی که صداوسیما در رادیو و تلویزیون تدارک می‌بیند در فضاهای شهری نیز تبلیغات محیطی قابل توجهی صورت بگیرد.

    وی همچنین یادآور شد: البته بخشی از این فضاهای تبلیغاتی محیطی از قبل توسط سازمان زیباسازی شهرداری به پیمانکارانی مشخص اجاره داده شده است، اما خود شهرداری هم تعداد قابل توجهی بیلبورد و استند به عنوان فضای تبلیغاتی در اختیار دارد که می‌تواند خارج از رویه‌ی تمرکز تجاری برای معرفی «شهر آفتاب» به عنوان محل جدید نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آن‌ها استفاده کند.از آنجا که این فضاهای تبلیغاتی به خوبی در شهر توزیع شده‌اند می‌توانند رسانه‌ی خوبی برای ترویج «شهر آفتاب» باشند و امیدواریم از حداکثر ظرفیت ممکن در این حوزه استفاده کند تا دست‌کم در این سال اول انتقال نمایشگاه که با افتتاح «شهر ٰآفتاب» همزمان خواهد بود مردم به خوبی یا این مکان آشنا شوند.

    متولی افزود: کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب هم قرار است تا در یک تعامل خوب با شهرداری و سازمان زیباسازی در طراحی و محتوای این تابلوهای تبلیغاتی مشارکت داشته باشد. این تابلو هم نهایتا در مترو، سطح شهر و ... نصب می‌شوند تا در کنار برنامه‌های آماده شده برای صدا و سیما «شهر آفتاب» را به مردم معرفی کنند.

    مدیر کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران، معرفی فضاهای داخلی «شهر آفتاب» به مراجعان را از دیگر وظایف مهم این کمیته دانست و اظهار داشت: یک مسئله‌ی مهم دیگر که برعهده‌ی کمیته روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران قرار دارد، آماده‌سازی تبلیغات محطیعی و معرفی فضای داخلی نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» است. مصلی به دلیل اینکه هشت، نه سال میزبان مردم در نمایشگاه کتاب بوده برای آن‌ها شناخته شده است. مثلا مراجعان نمایشگاه کتاب در مصلی تقریبا می‌دانستند که فلان ناشر، یا فلان حوزه‌ی نشر در کدام محوطه‌ی مصلی غرفه دارند. تغییر محل نمایشگاه به نوعی معادلات چیدمان ناشران را نیز به هم می‌زند و باید معرفی و اطلاع‌رسانی خوبی درباره محل غرفه‌ها و نوع دسترسی‌ها صورت بگیرد.

    این فعال نشر تصریح کرد: باید محیط «شهر آفتاب» در ایام نمایشگاه کتاب تبدیل به محیطی شود که مردم به راحتی مسیرهای خود را پیدا کنند، این مسئله به خصوص در حوزه‌ی غرفه‌های ناشران کودک و نوجوان اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. کودکان و نوجوان باید بتوانند به سرعت ناشران مورد نشر خود را پیدا کنند تا در انتخاب کتاب‌های خود به مشکل بر نخورند. به همین دلایل، طراحی فضای محیطی به لحاظ مسیریابی اهمیت بالایی دارد. سازمان زیباسازی داخل نمایشگاه هم در حال آماده‌سازی امکانات مناسب برای مسیرسازی سهل و بی‌دردسر است. استفاده از بالن‌های رنگی برای معرفی مسیرهای منتهی به غرفه‌های ناشران حوزه‌‌های مختلف و خط‌کشی‌های منظم بخشی از این اقدامات هستند. شکی نیست که بخش‌های داخلی مختلف نمایشگاه کتاب باید حتما به مراجعان معرفی شود تا آن‌ها در مجموعه‌ی نمایشگاهی وسیعی همچون «شهر آفتاب» سردرگم نشوند.

    او سپس به تدارک اپلیکشن و سامانه‌ی مجازی برای معرفی فضاهای مختلف «شهر آفتاب» به مراجعان نمایشگاه کتاب اشاره و بیان کرد: سال گذشته برای اولین بار از فضای مجازی و اپلیکیشن جهت معرفی محل غرفه‌ی ناشران مختلف و کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه استفاده شد. امسال هم تا جایی که می‌دانم در کمیته‌ی اطلاع‌رسانی برنامه‌ریزی خوبی و حتی بهتر از سال گذشته برای این مسئله شده است. در هر صورت اگر مراجعان قبل از حضور در نمایشگاه کتاب محل غرفه‌ی ناشر یا کتاب‌های مورد نظر خود را پیدا کنند در زمان حضور در «شهر آفتاب» آرامش خاطر بیشتری خواهند داشت. امکانات محیطی برای اطلاع‌رسانی غرفه‌ها محدود است و نیرو یا غرفه‌ی اطلاع‌رسانی تعداد مشخصی هستند پس برای خود مراجعان راحت‌تر است که از قبل غرفه‌ی مورد نشر خود را مشخص کنند.

    متولی اما تمامی این اقدامات در جهت ترغیب مردم به حضور در «شهر آفتاب» را منوط به حل مسائلی اساسی‌تر در حوزه‌ی راه‌سازی و مسیرهای دسترسی به این مجموعه عنوان کرد و گفت: مسئله‌ی مهم دیگری هم این وسط وجود دارد که بر میزان استقبال مراجعان از نمایشگاه کتاب بیست‌ونهم تاثیر فراوان دارد. مسیرهای دسترسی به نمایشگاه از طریق مترو، وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس، تاکسی) و احیانا اتومبیل‌های شخصی باید بدون نقص و کامل باشند. شهرداری قول‌هایی برای تحقق اقداماتی جهت راحت‌تر رسیدن مردم به «شهر آفتاب» هم  با راه‌اندازی مترو‌ی ویژه‌ی «شهر آفتاب» و هم حرکت اتوبوس و تاکسی از معابر اصلی شهر  داده است. کمیته‌ی روابط عمومی و تلبیغات نمایشگاه هم منتظر است تا به محض نهایی شدن این فعالیت‌های شهرداری آن‌ها چه از طریق فضای مجازش و چه با تبلیغات محیطی به مردم اطلاع‌رسانی کند.

    مدیر کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: البته تمامی این اقدامات مستلزم این است که در حوزه‌ی راه‌سازی نیز تغییراتی که مورد نیاز است صورت بگیرد. عوارضی بزرگراه تهران- قم باید از محل فعلی آن جابه‌جا و حتی حذف شود. خوشبختانه تعامل خوبی در این مورد میان دو وزارتخانه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی وجود دارد و درحال حاضر مسیر مناسبی برای حل آن طی می‌شود.

    این ناشر دانشگاهی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌‌های کمیته‌ی روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب برای تسهیل حضور دانش‌آموزان و مدارس در «شهر آفتاب» گفت: برای بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب به دلیل مخطبان خاص خود بیشترین آسیب و افت مخاطب را انتظار داریم. از ابتدای مطرح شدن بحث انتقال نمایشگاه کتاب نیز تشکل‌های نشر این دغدغه را هم با وزارت ارشاد و هم با شهرداری مطرح کرده و پیشنهادهایی برای کاهش آن ارائه داده است. یکی از این پیشنهادها که مورد توجه هم قرار گرفت این بود که امکانات ویژه‌ای برای مدارس فراهم شود تا دانش‌آموزان راحت‌تر بتوانند خودشان را به «شهر آفتاب» و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسانند. این مسئله که به نوعی از کاهش شدید افت مخاطب در بخش کودک و نوجوان جلوگیری می‌کند نیز یکی از تعهدات ارائه شده به تشکل‌های نشر بود.

    متولی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه شهرداری تا این لحظه، در پیشبرد کارهای عمرانی و تعهدات خود نمره‌ی خوبی می‌گیرد. امیدواریم این روند تا آخر هنچنان مثبت و رو به جلو باشد تا در ایام نمایشگاه هم ناشران دروه‌ی خوبی را بگذرانند و هم مردم از نمایشگاهی فرهنگی و توسعه یافته بهره‌مند شوند.

    گفتنی است ،بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ 15 تا 25 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود و بیش از 2450 ناشر (334 ناشر کودک و نوجوان، 1450 ناشر عمومی، 521 ناشر دانشگاهی و 142 ناشر آموزشی) برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت