تجارت با روس ها پیچیده اما آسان است ؛

«ولگاگراد» غرق در شکوه کالای ایرانی

عصر نمایشگاه- به اعتقاد برخی فعالان حوزه اقتصادی برپایی اولین نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی ایران می‌تواند روند سنتی تجارت کالا بین دو کشور ایران و روسیه را دستخوش تغییر و بازنگری کند.

«ولگاگراد» غرق در شکوه کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از مهر ،رویه تجارت و تبادلات اقتصادی ایران و روسیه همچنان سنتی و مبتنی بر واردات چوب و مرکبات بوده و این رویکرد سنتی سبب شده تا دو کشور آن‌گونه که باید از بازارهای دو طرف بهره چندانی نبرده‌اند.

    نگاهی به روند صادرات و مبادلات تجاری بین ایران و روسیه اگرچه نشان‌دهنده رشد تجارت است اما به نسبت سایر کشورها، این دو کشور نتوانسته‌اند استفاده مناسبی از بازارهای یکدیگر داشته باشند.

    تجارت بین مازندران و ولگاگراد نیز به‌تبع از رویکرد سنتی تجارت بین ایران و روسیه، تاکنون روندی نامطلوب داشته است اما برپایی نخستین نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به مرکزیت مازندران در ولگاگراد می‌تواند چهره سنتی از تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو منطقه را دستخوش تغییر و افق تازه‌ای فراروی دو منطقه بازگشاید.

    اولین نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در حالی روز سه‌شنبه در مرکز بین‌المللی نمایشگاهی ولگاگراد در 42 غرفه گشایش یافت که این نمایشگاه در روز اول نیز توانست اقبال مردم و سرمایه‌گذاران روسی را به خود جلب کند.

    برخی بازدیدکنندگان از نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی مازندران با اظهار اینکه تاکنون اطلاعات چندانی از محصولات ایرانی و مازندران نداشته‌ایم، یادآور شدند: برخی کالاها و محصولات عرضه‌شده در این نمایشگاه بی‌نظیر و شگفت‌آور بوده و توجه ما را به خود جلب کرده است.

    یک فعال اقتصادی که سالهای سال با در ولگاگراد روسیه به کسب‌وکار تجاری مشغول است و به‌عنوان مشاور بازرگانان ایرانی فعالیت دارد معتقد است کارکردن و تجارت با روس‌ها در عین پیچیدگی بسیار ساده است و کافی است اعتماد آن‌ها را جلب کنید.

    فراهم کردن مقدمات توسعه روابط تجاری پایدار بین دو استان، ارائه بخشی از ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و صدور خدمات فنی و مهندسی استان ازجمله اهدافی است که در برپایی نمایشگاه پیگیری می‌شود

    درعین‌حال علی احسانی مشاور اتاق بازرگانی مازندران و یک فعال اقتصادی با اظهار خرسندی از نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی ایران در ولگاگراد به خبرنگار مهر می‌گوید: گسترش همکاری بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران استان مازندران و ولگاگراد، فراهم کردن مقدمات توسعه روابط تجاری پایدار بین دو استان، ارائه بخشی از ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و صدور خدمات فنی و مهندسی استان ازجمله اهدافی است که در برپایی نمایشگاه پیگیری می‌شود.

    وی تصریح کرد: عقد قراردادهای بازرگانی درزمینهٔ مبادله کالا – خدمات و اطلاعات فنی و مهندسی مشروط بر رفع محدودیت‌های حمل‌ونقل، روادید، کاهش تعرفه گمرکی و اعمال تعرفه‌های ترجیهی و رفع محدودیت در گشایش آل سی و صدور روادید در کوتاه‌ترین زمان برای بازرگانان ازجمله انتظارات است.

    احسانی تصریح کرد: چنانچه ایران در آینده نزدیک به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآید مشکلات و مبادلات تجاری کالای کشاورزی، غذایی و صنعتی کاهش خواهد یافت و از ظرفیت‌های علمی و آموزشی بیشتر بهره‌برداری خواهد شد.

    معاون سابق برنامه‌ریزی استانداری مازندران در پایان ایجاد سرای تجاری را ازجمله خواسته‌ها برشمرد و اظهار امیدواری کرد که ایجاد آن از دستاوردهای برپایی نمایشگاه باشد.

    مرتضی مختارپور یک تاجر مازندرانی که در غرفه لوازم بهداشتی و ساختمانی شرکت کرده است می‌گوید: برپایی این نمایشگاه ارتباط خوب برای معرفی توانمندی‌های اقتصادی ایران و مازندران است.

    وی بابیان اینکه تاکنون شناختی نسبت به بازار ولگاگراد نداشتیم اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند سبب توسعه تبادل تجاری و ارزآوری برای کشور شود و نمایشگاه می‌تواند تجار مازندران و روس را به هم پیوند دهد.

    احد بهرامی یک فعال اقتصادی که از استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه ولگاگراد شرکت کرده است نیز معتقد است: در روز اول اقبال مردم ولگاگراد از نمایشگاه خوب بوده است و مشکلی نداشته است.

    وی بابیان اینکه به‌رغم آنکه محصولات برای نمایش در نمایشگاه عرضه‌شده است اما بازدیدکنندگان تمایل به خریدوفروش دارند و این نشان از استقبال و اقبال مردم منطقه به محصولات و کالاهای ایرانی دارد.

    حسام کلانتری که بافرش دستبافت تبریز در نمایشگاه تخصصی توانمندی های ایران حضور دارد، ارائه فرهنگ اصیل ایرانی و تبلیغ و توسعه صنعت فرش دستبافت را از مزیت‌های حضور در نمایشگاه برشمرد و گفت: تاکنون در نمایشگاه‌های مختلف چین، کویت، امارات، آلمان و غیره شرکت کردم و برپایی نمایشگاه ارتباط خوب و تنگاتنگی بین تجار و بازرگانان ایجاد خواهد کرد.

    در حال حاضر حجم تبادلات بین ایران و روسیه بین 164 تا 168 میلیون دلار بوده اما افق و چشم‌انداز تبادلات فراتر از این رقم خواهد بود.

    روند روبه رشد بازدیدکنندگان از نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی ایران در ولگاگراد، افق تازه‌ای را فراروی تجارت بین مازندران و ولگاگراد بازخواهد کرد و به اعتقاد عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران، با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد استان مازندران درزمینهٔ صنایع تبدلی و دیگر صنایع، خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی ما با  2.5 میلیون تن تولید مرکبات و 180 هزار تن تولید کیوی، مازاد محصول و تولید داریم که قطعاً یکی از بازارهایی که می‌توانند مصرف‌کننده مازاد تولید استان مازندران باشد، روسیه است.

    وی ازجمله دیگر ظرفیت‌های استان مازندران را تولید گلوگاه زینتی، گوشت سفید و لبنیات اشاره کرد و افزود: ما ظرفیت‌های خوبی داریم که یکی از بازارهای مصرف می‌تواند استان ولگاگراد روسیه باشد.

    وی بابیان اینکه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند در اقتصاد دو استان مازندران و ولگاگراد اثرات مؤثری را داشته باشد، افزود: با توجه به تأکیدات رهبری در نام‌گذاری امسال به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، یکی از بسته‌های پنج‌گانه تقویت و رونق تولید، توسعه صادرات غیرنفتی است که قطعاً ما اگر بتوانیم مازاد محصول را به کشورهای هدف صادر کنیم و متقابلاً نیازهای مازندران توسط تولیدات ولگاگراد تأمین گردد، موجب رونق تولید و هدف‌گذاری محقق خواهد شد.

    برند سازی، ایجاد کنسرسیوم و سرای تجاری، رفع موانع تجاری و گمرکی و اعمال مشوق‌هایی برای تجار و صادرکنندگان افق فراروی تجارت بین ایران و روسیه را خوش‌بین‌تر خواهد کرد.

    نمایشگاه توانمندی‌های تخصصی ایران با مرکزیت مازندران در ولگاگراد روسیه تا 29 مردادماه در مرکز نمایشگاهی این شهر دایر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت