حل مسئله،‌ مهارتی ضروری برای پیشرفت حرفه ای؛

آیا می‌توانید بهترین تصمیم را بر اساس اطلاعات موجود بگیرید؟

عصر نمایشگاه- توجه به مهارت حل مسئله، هم برای استخدام و هم برای مؤثر بودن در یک موقعیت شغلی از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مهارت های مهم و شایستگی ها بعد از کسب یک موقعیت شغلی به دست می‌آید؛ فن برقراری ارتباط، کار گروهی و رهبری از این قبیل هستند؛ اما مهارت حل مسئله چطور؟

آیا می‌توانید بهترین تصمیم را بر اساس اطلاعات موجود بگیرید؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، شاید نسبت به دیگر مهارت ها کمتر مشخص باشد اما اگر بخواهید در نقش یک مدیر در حال رشد باشید، این مهارت کلید موفقیت شما خواهد بود.  شما شایستهتر از این هستید که بخواهید با تکیه‌بر اطلاعات جزئی و ناقصی که توسط دیگران ارائه میشوند، تصمیمگیری کنید؛ و اینجا همان‌جایی است که مهارت حل مسئله به کارتان میآید.  شما میتوانید تصمیم‌ها را بر اساس اطلاعاتی که دارید بگیرید، حتی اگر یک تصویر کامل از موضوع ارائه نکنند.

    شما میتوانید با ناامنی و خطر مقابله کنید. شما می‌توانید خودتان را با تغییرات موجود وفق دهید.  درمجموع این شایستگی بسیار مهم است. برای مثال مدیر یک شرکت در انتظار بار و محصولات نمایشگاهی خود است اما مطمئن نیست که چه زمانی به دستش میرسد، به همین دلیل نیاز دارد که مدام با مسئول مربوطه در ارتباط باشد تا اینکه بتواند اطلاعات تازه‌ای برای تصمیم‌گیری دریافت کند. همچنین بهتر است آگاه باشد که چگونه از اعضای دیگر کمک بگیرد و چه میزان فضا را برای قفسه‌ها در نظر بگیرد.  کارکنانی که توانایی حل مسئله را داشته باشند، میتوانند به‌طور مؤثرتری در سازمان های بزرگ و پیچیده مشغول تغییر یا اصلاح بشوند. همچنین بهتر است این مهارت ارزشمند، در بخش‌های حرفه ای به کار گرفته شود.  چگونه متوجه بشویم که چه افرادی توانایی حل مسئله را دارند؟ به سؤال‌هایی که در جلسه ی مصاحبه شغلی پرسیده می‌شود، فکر کنید. اگر شما سؤال‌کننده بودید، می توانستید سؤال‌های مستقیمی دربارهی این مهارت بپرسید. برای مثال توصیف یک مناسبت درزمانی که شما مجبور به مقابله با سردرگمی یا عدم قطعیت هستید، یا گرفتن تصمیم بدون دانستن تمام حقایق. برای این موارد میتوانید از قبل فکر کنید یا بر اساس تجربهی کاری‌ای که دارید، چند سؤال را مطرح کنید. برای مثال در تجارب شغلی سابق، چه زمانی دستورالعمل ناقصی را دریافت کردید و مجبور شدید که برای شفاف‌سازی آن اقدامی کنید؟ تابه‌حال شده است که خودتان را در حالی ببینید که با یک مشتری سروکله میزنید و هیچ جوابی برای گفتن نداشته باشید؟

    اگر حس کنید که میتوانید از پس موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده برآیید، احساس بهتری به شما دست خواهد داد؛ همچنین به یاد داشته باشید که کارفرمایان به آنچه از تجربیاتتان یاد میگیرید و به لطف آن میتوانید اوضاع را بهتر مدیریت کنید، بسیار علاقه‌مند هستند.  آماده‌باشید تا در مورد چگونه مقابله کردن با بحران، مورد سؤال واقع شوید. برای مثال اگر برای نمایشگاهتان، قصد سفر کردن به یک مکان دور را دارید ولی به دلیل شرایط آبوهوایی بد، تمامی پروازها کنسل شده اند و این باعث هرج‌ومرج شده است. در این شرایط چگونه با شرایط نا به سامان برخورد میکنید؟ آیا از قبل مسیر جایگزین را پیداکرده‌اید؟  در تمرین‌های ارزیابی، همانند تمرین e-tray انعطافپذیر باشید. شما نیاز دارید که خود را با شرایط موجود منطبق کنید و جدول اولویت هایتان را بر اساس اطلاعات جدید، از نو بچینید. همیشه یک برنامهی پشتیبان داشته باشید تا اگر شرایط تغییر پیدا کرد و فرض‌های جدیدی حاصل شد، بتوانید از بحران احساسی دور شده و از تصمیم‌های کارآمد استفاده کنید.  همیشه آماده‌باشید تا شانس پرسیدن چند سؤال را پیدا کنید. با پرسیدن سوال‌های درست و به‌موقع، میتوانید نشان دهید که در موقعیت های بحرانی، چگونه عمل میکنید. شما نیاز دارید که به اطلاعات مرتبط دست پیدا کنید تا اینکه بتوانید نشان دهید که چگونه بر اساس آن‌ها، تصمیم‌گیری می‌کنید. پس با پرسیدن سؤال‌های مناسب، میتوانید از جزییات هم مطلع شوید.
    هر فرآیندی ممکن است در نوع خود گیجکننده باشد؛ بنابراین اگر میتوانید، شرایط را از موقعیت ناامن خارج کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت