نوآوری‌های کارآمد در نمایشگاه سایت سیتی ۲۰۱۸

عصر نمایشگاه- نمایشگاه آسان‌سازهای فنی برای نابینایان موسوم به "سایت سیتی ۲۰۱۸" در شِرایتون فرانکفورت برگزار شد. شرکت‌های مختلف در این نمایشگاه بیش از همه آسان‌سازهای سبک، قابل‌حمل و کارآمد را عرضه کردند.

نوآوری‌های کارآمد در نمایشگاه سایت سیتی ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، 136 غرفه از 20 کشور جهان نوآوری‌های خود را در شانزدهمین نمایشگاه جهانی آسان‌سازهای نابینایان و کم‌بینایان به بیش از 3 هزار بازدیدکننده عرضه کردند. این بزرگترین نمایشگاه جهان در نوع خود به شمار می‌آید و همه ساله در محلی به وسعت 4500 متر مربع برگزار می‌شود.

    امسال نیمی از نوآوری‌ها را خدمات ویژه نابینایان تشکیل می‌داد که عرضه‌کنندگان آن سازمان‌های دولتی و مردم ‌نهاد هستند و در درجه اول برای معرفی بیشتر خود به نمایشگاه آمده بودند. این سازمان‌ها در سه روز برگزاری نمایشگاه سخنرانی‌ها و نشست‌های گفت‌وگو هم ترتیب داده بودند که بیشتر درباره عوارض نابینایی و کم‌بینایی و برخورد کارشناسان و جامعه با آن بود. مسأله همتراز سازی توانخواهان با دیگر طیف‌های جامعه یکی از موضوع‌های اصلی سخنرانان بود و چند سخنران هشدار دادند: «ما امروز مشکل بدنی نداریم ولی فردا ممکن است که جزو توانخواهان باشیم. این است که باید موضوع توانخواهان را موضوع خودمان بدانیم.»

    آسان‌سازهای سبک وقابل‌حمل
    از آنجایی که محصولات همگانی رایانه‌ای همه کوچکتر و حمل‌پذیرتر شده‌اند، شرکت‌های فنآوری ویژه نابینایان هم در قابل حمل ساختن وسایل خود با یکدیگر رقابت می‌کنند. شرکت اسرائیلی اورکام Orcam متن‌خوان خود را در یک دوربین ریز جا داده است. فِلیکس مودِمان مسئول شرکت به دویچه وله گفت: «اورکام 2 را به راحتی می‌شود به دسته یک عینک وصل کرد. به این ترتیب نابینا با اشاره یک انگشت، می‌توانند هر متنی اعم از نوشته روی کاغذ، سردر خانه‌ها و مغازه‌ها و نوشته‌های روی تابلوها را بخوانند.»

    شرکت "آی اِنجِل" eye angle از چین هم سخت‌افزاری مرکب از یک عینک گوشی‌دار و یک صفحه کلید ساخته که افزون بر متن‌خوان، رنگ‌یاب و نورسنج، نابینا را از وجود موانع و اشخاص پیرامونش آگاه می‌کند. مسئول این غرفه در پاسخ این پرسش که چرا کاربر باید این دستگاه گران را بخرد، وقتی نرم‌افزار "سیینگ اِی آی" Seeing AI از شرکت مایکروسافت هم با آیفون همین کار را می‌کند گفت: «ولی آن برنامه، فاصله موانع و اشخاص را به نابینا اطلاع نمی‌دهد در صورتی که دستگاه ما یعنی "آی اِنجِل سان گلاس" از برخورد نابینا با موانع جلوگیری می‌کند.»

    یکی دیگر از دستگاه های جالب، "هایپِر بریل" است. شرکت مِتِک از اشتوتگارت برجسته‌نگار مسطحش را تکمیل و قابل‌حمل کرده است. با این برجسته‌نگار، نابینا تمامی سطح نمایش کامپیوتر را یکجا زیر دست دارد و مجبور نیست مطالب و پیام‌های روی صفحه کامپیوتر را سطر به سطر بخواند. با این دستگاه نابینا از شکل و طرح‌های روی صفحه مانیتور هم اطلاع پیدا می‌کند.

    افزوده‌هایی برای گوشی‌های هوشمند
    شرکت اوپرا از اسلواکی با نرم افزار کُرووس Corvus به نمایشگاه آمده بود. این نرم افزار ساعت هوشمند تلفن هواوای Huavai را گویا و به این ترتیب برای نابینایان کارآمد ساخته است. کاربر با افزودن یک سیم‌کارت به این ساعت در اصل دیگر نیازی به گوشی هوشمند ندارد و هر آنچه با گوشی انجام می‌داده از جمله تلفن، پیامک و بهره‌گیری از برنامه‌های گوناگون را با این ساعت انجام می‌دهد.

    شرکت موبیانس از کره جنوبی هم صفحه کلید "رویو 2" rivo 2  را به نمایشگاه آورده بود. این صفحه‌کلید تقریبا به کوچکی و سبکی کارت‌های بانکی است و به نابینا همه امکانات یک آیفون را می‌دهد. این صفحه‌کلید بلندگو و میکروفون هم دارد یعنی کاربر برای صحبت‌های تلفنی هم به خود آیفون نیازمند نیست.

    شرکت فرانسوی کاپسیس هم یک گوشی آندروید عرضه کرده که هم با اشاره انگشت (فینگِرتاچ) و هم با کلیدهای تعبیه‌شده کار می‌کند تا نابینا در انتخاب نوع کار با گوشی آزاد باشد.

    برجسته‌نگار شامل یک رایانه کامل
    اگر پیش از این نابینایان مجبور بودند برای کار با کامپیوتر و برجسته‌نگار پشت میز بنشینند، اکنون چند برجسته‌نگار قابل‌حمل ساخته شده که یک کامپیوتر کامل با سیستم عامل ویندوز را در خود جا داده‌اند. شرکت سِیکا از ژاپن، ترکیبی از یک لپ‌تاپ و برجسته‌نگار نابینایی عرضه کرده که با سیستِم عامل ویندوز 10 کار می‌کند و به این ترتیب یک کامپیوتِر کامل را با شکل و وزن یک یادداشت‌بردار سبک و کوچک در اختیار کاربر نابینا گذاشته است. افزون بر این شرکت نام‌آشنای آمریکایی فریدِم سایِنتیفیک هم برجسته‌نگاری عرضه کرده که به راحتی روی یک لپ‌تاپ کوچک جا می‌گیرد.
    دستگاه خط بریل درنمایشگاه فرانکفورت
    از این گذشته شرکت کانادایی هیومنـوِر Humanware " کتابخوان گویا"ی خود را تکمیل کرده است. این دستگاه کوچک حالا علاوه بر ضبط و پخش کتاب‌های شنیداری و امکان جستجو در ویکیپِدیا و رادیوهای اینتِرنتی، یم "راهیاب" یا همان ناویگِیشِن هم هست.

    مارتین گریفیت در پاسخ این پرسش که وقتی آیفون و سامسونگ هم همین کارها را می‌کنند، چرا نابینا باید این دستگاه گران را بخرد گفت: «اگر از دوام باتری و سادگی کار با این دستگاه بگذریم، باز اینکه نابینا با یک دست و در یک لحظه می‌تواند با دستگاه ما کار کند، دلیل قانع‌کننده ای برای تهیه این آسانساز است.»

    تسهیلات روزانه
    در نمایشگاه سایت سیتی وسایل روزمره همگانی هم دیده می‌شدند که تا حدی برای نابینایان مناسب‌سازی شده‌اند. شرکت سرشناس آلمانی "میله" یک ماشین لباسشویی گویا عرضه کرده و شرکت گادیو بریل Gaudio braille که در ماربورگ آلمان توسط یک زوج نابینای آلمانی اداره می‌شود، مایکرووِیوی را برای نابینایان قابل کنترل ساخته است. شرکت کِرتِک هم یک ساعت ضد آب به بازار داده که زمان را با لرزش‌های کوتاه و بلند نشان می‌دهد.

    نمایشگاه سایت سیتی امسال هم جالب و جذاب بود، گرچه این پرسش همیشگی را پیش می‌آورد که آیا روزی این آسان‌سازها آنقدر ارزان خواهند شد که نابینایان بتوانند آنها را تهیه کنند؟ این نمایشگاه هر سال برنامه‌های فوق العاده‌ای هم در کنار غرفه‌ها ترتیب میدهد. یکی از این برنامه‌های جالب امسال آموزش آرایش برای نابینایان زنی بود که می‌خواهند با چند ترفند کوچک آراسته از خانه بیرون بروند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت