مروری کوتاه بر صنعت نمایشگاهی آلمان و بازیگران اصلی این صنعت

غول‌های ژرمن

عصر نمایشگاه- آلمان به‌عنوان قدرت برتر اقتصادی و یکی از غول‌های صنعتی و فناوری جهان، جایگاه بسیار مستحکمی در اقتصاد جهانی دارد اما در کنار این، نمی‌توان از جایگاه این کشور در صنعت نمایشگاهی نیز گذشت، صنعتی که بدون شک بخش عمده‌ای از رشد خود در سال‌های پس از جنگ جهانی را مدیون رشد اقتصادی و صنعتی آلمان است و توانسته به‌موازات دیگر بخش‌های این کشور، جایگاه بین‌المللی قابل‌توجهی به دست آورد. پرداختن به پیشینه صنعت نمایشگاهی در آلمان و جایگاه یکایک شرکت‌های آن فضایی بسیار بیشتر از این مطلب را می‌طلبد اما در اینجا مروری کوتاه بر وضعیت حال حاضر صنعت نمایشگاهی این کشور و برترین بازیگران آن خواهیم داشت.

غول‌های ژرمن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، صنعت نمایشگاهی آلمان درآمد سالیانه‌ای بیش از سه میلیارد یورو دارد و از این منظر می‌توان آلمان را یکی از بزرگ‌ترین کشورها در صنعت نمایشگاهی دانست تا جایی که 5 شرکت از 10 شرکت برتر نمایشگاهی جهان متعلق به کشور آلمان هستند و بسیاری از آن‌ها در حوزه نمایشگاهی خود پیشرو بازار به شمار می‌روند.  در حال حاضر بیش از 100 شرکت نمایشگاهی در آلمان فعالیت می‌کنند که خود به‌تنهایی نشانه‌ای از پویا بودن این صنعت در آلمان است ضمن آنکه باید در نظر گرفت با روند جهانی‌شدن اقتصاد و نگاه برگزارکنندگان آلمانی به دیگر بازارها و به‌ویژه بازارهای نوظهور، حجم بسیاری از نمایشگاه‌ها در خارج از خاک آلمان برگزار می‌شود و این مسئله می‌تواند به‌خوبی قدرت بالای صنعت نمایشگاهی در سرزمین ژرمن‌ها را نشان دهد تا جایی که حدود 40 شرکت آلمانی علاوه بر بازار آلمان، حضور بین‌المللی نیز دارند. بر اساس ارزیابی‌های AUMA، بیش از 59هزار شرکت آلمانی به‌عنوان غرفه گذار در نمایشگاه‌های این کشور حضور دارند که بخش عمده‌ای از آن‌ها در بخش تولید فعال هستند و پس از آن خدمات و بازرگانی رتبه‌های بعدی را در اختیاردارند.
    نکته قابل‌توجه در زمینه رقابت در صنعت نمایشگاهی آلمان، حضور پررنگ و قدرتمند شرکت‌های کوچک در این صنعت است تا جایی که بیش از نیمی از نمایشگاه‌های برگزارشده در این کشور از سوی شرکت‌هایی با کمتر از 50 پرسنل برگزار می‌شود که در رتبه شرکت‌های متوسط و کوچک طبقه‌بندی می‌شوند هرچند ازنظر گردش مالی، وضعیت به‌کلی متفاوت است و غول‌های صنعت نمایشگاهی آلمان فرصتی برای رقابت به شرکت‌های کوچک نمی‌دهند و سهم درآمدی اندکی به شرکت‌های کوچک تعلق می‌گیرد تا جایی که نزدیک به 80درصد از شرکت‌های نمایشگاهی آلمانی گردش مالی سالیانه‌ای کمتر از 50 میلیون یورو در سال دارند و این رقم با درآمدهای چند صد میلیون یورویی بزرگان این صنعت در آلمان قابل‌مقایسه نیست.  موفقیت صنعت نمایشگاهی در آلمان توانسته به‌خوبی صنایع جانبی را نیز با خود همراه کند و به‌عنوان نمونه غرفه سازان آلمانی در سال بیش از دو میلیارد یورو گردش مالی از محل برگزاری نمایشگاه‌ها در این کشور دارند و این روند در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته رو به افزایش بوده است.
    در ادامه مروری بر سه شرکت برتر نمایشگاهی کشور آلمان خواهیم داشت که بر اساس لیست اعلام‌شده از سوی AUMA، بیشترین گردش مالی را در سال 2014 داشته‌اند.
    Messe Frankfurt
    شهر فرانکفورت، حتی بدون در نظر گرفتن مراکز نمایشگاهی آن نیز شهری بسیار بااهمیت در آلمان و قاره اروپا است و در زمره شهرهای ثروتمند قاره سبز جای دارد. این شهر را به‌نوعی می‌توان قلب مالی اتحادیه اروپا دانست به‌ویژه آنکه بانک مرکزی اروپا نیز در این شهر واقع‌شده است و همین مسئله در کنار حضور دیگر موسسات مالی و اقتصادی پرقدرت باعث شده فرانکفورت به "بانک فورت" مشهور شود.  فرانکفورت علاوه بر این‌ها و البته علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و توریستی، به مجموعه نمایشگاهی خود نیز می‌بالد، مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته عنوان بزرگ‌ترین شرکت نمایشگاهی آلمان را از آن خود کرده است. هرچند این روزها نام صنعت نمایشگاهی در فرانکفورت با نام شرکت مسه فرانکفورت پیوند خورده است اما واقعیت آن است که سابقه برگزاری نمایشگاه در این شهر به سبب موقعیت جغرافیایی و تاریخی آن قدمت بسیار زیادی دارد تا جایی که بر اساس اسناد موجود، نخستین نمایشگاه تجاری رسمی در این شهر در سال 1150 میلادی برگزارشده است که نشان از قدمت بسیار بالای نمایشگاه‌ها در این شهر دارد. در کنار این قدمت بالا، نکته قابل تامل‌تر، نظم برگزاری و فلسفه این نمایشگاه‌ها است تا جایی که در قرن چهاردهم میلادی این نمایشگاه به‌صورت منظم و دو بار در سال برگزار می‌شد. با چنین قدمتی، شرکت نمایشگاه‌های فرانکفورت در سال 1907 تاسیس شد اما موسسان این شرکت از همان آغاز تصمیم به توسعه فعالیت‌های خود به‌صورت مستقل داشتند و به همین دلیل به دنبال ساخت محوطه نمایشگاهی ویژه خود بودند. این در حالی است که به‌طور معمول در آن زمان نمایشگاه‌های مختلف به‌ویژه نمایشگاه‌های تازه تاسیس، به دنبال برگزاری نمایشگاه در مراکز موجود ازجمله سالن‌های ورزشی و مراکزی ازاین‌دست بودند اما فرانکفورتی‌ها از ابتدا تصمیم گرفتند مستقل باشند و این‌گونه بود که در 1909 نخستین سالن نمایشگاهی در این شهر تاسیس شد، سالنی که هم‌اکنون نیز بخشی از ساختمان نمایشگاه فرانکفورت است و البته بیشتر برای برگزاری جشن‌های نمایشگاهی استفاده می‌شود.
    روند برگزاری نمایشگاه‌های در این مجموعه هرچند در دورانی همچون جنگ‌های جهانی با محدودیت‌هایی مواجه شد اما این مجموعه توانست با توجه به جایگاه بالای آلمان در اقتصاد اروپا در دوران پیش از جنگ جهانی دوم، نقش موثری را در به نمایش گذاشتن قدرت این کشور در قاره اروپا بازی کند.
    شیوه عملکرد مجموعه نمایشگاهی فرانکفورت هرچند قابل‌قبول بود اما به‌سختی می‌توانست نیازهای رو به افزایش در دهه 80 را برآورده کند و به همین دلیل نیاز به تغییر ساختار و نگرش مدیریت در این بخش احساس می‌شد و با همین دیدگاه بود که در 1980، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت، با ساختار کنونی تاسیس شد تا بتواند جایگاه این شهر را در صنعت نمایشگاهی اروپا و جهان ارتقا دهد. از آن زمان تاکنون 60درصد سهام این شرکت به شهر فرانکفورت و 40درصد سهام آن به دولت ایالت هسن تعلق دارد هرچند درنهایت در قالب مجموعه‌ای خصوصی اداره می‌شود.
    مسه فرانکفورت از آن زمان تاکنون تلاش گسترده‌ای را برای ارتقا جایگاه خود آغاز کرد و البته توانست به‌خوبی از جایگاه اقتصادی موفق آلمان استفاده کند به‌گونه‌ای که بر اساس گردش مالی در سال 2014، این شرکت هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت نمایشگاهی در آلمان و چهارمین غول نمایشگاهی در جهان است. مسه فرانکفورت علاوه بر حضور گسترده در صنعت نمایشگاهی در آلمان، از مدت‌ها پیش ایده جهانی‌سازی فعالیت‌های خود را نیز آغاز کرده است و در این راه توانسته به برترین بازارهای جهان راه پیدا کند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بیش از نیم از نمایشگاه‌های برگزارشده از سوی این مجموعه در خارج از خاک آلمان برگزار می‌شود. حجم فعالیت‌های مسه فرانکفورت در مقایسه با رقبای جهانی خود قابل‌توجه است و در سال گذشته میلادی این مجموعه 121 نمایشگاه را با حضور 37هزار و 400 غرفه گذار در 40 کشور جهان برگزار کرد که در این میان 77 نمایشگاه در خارج از خاک آلمان بود و درنهایت مجموع نمایشگاه‌ها توانست بیش از 1.4 میلیون بازدیدکننده را به خود جلب کند.
    مسه فرانکفورت گستره قابل‌توجهی از نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کند اما در این میان در بعضی زمینه‌ها از شهرت بسیار زیادی برخوردار است و توانسته از پیشروهای بازار باشد که از آن جمله می‌توان به صنعت قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودرو، ماشین‌آلات و مواد اولیه نساجی، تاسیسات و نورپردازی، دستگاه‌های تولید محصولات پروتئینی و دکوراسیون اشاره کرد.
    Messe Düsseldorf
    شهر دوسلدورف، شهری در غرب آلمان و در حاشیه رود راین است و همین مسئله باعث شده این شهر از دیرباز مرکز ماهیگیری و مراودات تجاری باشد. این شهر یکی از مراکز هنری آلمان است اما امروزه این شهر بیش از هر چیز به دلیل صنایع مخابراتی و خودرویی خود مشهور است و همین مسئله باعث شده یکی از شهرهای قدرتمند صنعتی به‌ویژه در حوزه فناوری ارتباطات در آلمان باشد.
    سابقه برگزاری نمایشگاه در دوسلدورف به اوایل قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد و هرچند در قیاس با فرانکفورت سابقه بلندی در زمینه برگزاری نمایشگاه ندارد اما توانسته با برنامه‌ریزی مناسب، جایگاه قابل‌توجهی به دست آورد و تا جایی که هم‌اکنون صنعت نمایشگاهی به یکی از صنایع بزرگ و اصلی آن تبدیل شده است و سالیانه در کنار جاذبه‌های توریستی متعدد این شهر، عاملی برای جذب توریسم به شمار می‌رود.  دوسلدورف هرچند درگذشته نیز در میان مراکز بازرگانی آلمان قرار داشت اما در اوایل قرن نوزدهم و به‌طور دقیق در سال 1811، شاهد نخستین نمایشگاه منسجم و تجاری در این شهر بودیم. این نمایشگاه البته باهدفی متفاوت ازآنچه از مفهوم عمومی نمایشگاه‌ها می‌شناسیم برگزار شد چراکه در آن 14 غرفه گذار، محصولات خود را برای یک بازدیدکننده به نمایش گذاشتند؛ ناپلئون! در آن دوران محدودیت‌هایی برای فعالان صنعتی و تجاری این ناحیه برای کار با سایر کشورهای اروپایی ایجاد شد و همین مسئله عاملی بود تا اثر برگزاری چنین نمایشگاهی کم‌رنگ شود اما هر چه بود توانست دوسلدورف را در میان شهرهای دارای صنعت نمایشگاه قرار دهد. در 1837، نخستین نمایشگاه تولیدات صنعتی در این شهر برگزار شد، نمایشگاهی که در آن سال کمتر از 9هزار بازدیدکننده را به خود جلب کرد اما 15 سال بعد بیش از 60هزار بازدیدکننده مجموعه‌ای از تولیدات صنعتی، معدنی، کشاورزی، ماشین‌آلات سنگین و ... را در این نمایشگاه دیدند و البته با حضور 756 غرفه گذار، شاهد برگزاری نمایشگاه پررونقی بودند.
    روند برگزاری نمایشگاه‌ها در این شهر در قرن بیستم نیز باقدرت بیشتری ادامه یافت به‌ویژه که در این زمان شاهد پیشرفت‌های گسترده صنعتی آلمان بودیم و همین مسئله توانایی نمایشگاه‌های این شهر را افزایش می‌داد. همه‌چیز البته با آغاز جنگ جهانی دوم از میان رفت چراکه این شهر زیر بمباران‌های جنگ تا حد بسیار زیادی آسیب دید و طبیعی است نمی‌توان انتظار داشت صنعت نمایشگاهی از این آسیب‌ها در امان باشد. بااین‌وجود بازگشت دوسلدورف به صنعت نمایشگاهی بسیار سریع رخ داد و تنها دو سال پس از پایان جنگ و درحالی‌که آلمانی‌ها سخت تلاش می‌کردند خود را از زیر خاکستر جنگ بیرون بیاورند، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دوسلدورف کار خود را در 1947 آغاز کرد. این بخشی از تلاش شهر و البته کشور برای بازگشت بود اما نمی‌شد انتظار زیادی هم داشت و به این ترتیب نخستین نمایشگاه صنعتی در این دوران تنها وسعتی معادل 4800 مترمربع داشت چراکه این تنها سالن موجود در شهر بود. نخستین نمایشگاه دوسلدورف، نمایشگاه مطبوعات آلمان بود که البته با بازدید بیش از 200هزار نفر مواجه شد و نشان داد باوجود تمام مشکلات، پتانسیل‌های لازم برای این منظور در کشور آلمان و شهر دوسلدورف وجود دارد.
    روند برگزاری تا پایان دهه 60 در فضای محدود موجود ادامه داشت اما در این زمان و متناسب با پیشرفت آلمان مشخص بود دیگر نمی‌توان از این سالن قدیمی برای برگزاری نمایشگاه استفاده کرد و به این ترتب در 1968 پروژه ساخت Messe Düsseldorf در شمال شهر کلید خورد که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی تا آن زمان در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بود و هم‌اکنون نیز از همین محل برای برگزاری نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود و البته با توسعه‌های متعدد در سال‌های بعد هم‌اکنون این مجموعه دارای 19 سالن است.
    مسه دوسلدورف هم‌اکنون بیش از 50 رویداد بین‌المللی را در سطح جهان برگزار می‌کند اما مهم‌تر از آن پیشتازی این شرکت در بسیاری از این نمایشگاه‌ها است به‌گونه‌ای که در 24 نمایشگاه، مسه دوسلدورف رتبه نخست و پیشرو را در جهان از آن خود دارد و همین مسئله باعث شده باوجود آنکه ازنظر تنوع و تعداد نمایشگاه‌ها در مقابل بعضی از رقبای خود پایین‌تر باشد، اما ازنظر درآمدی در جایگاه قابل‌قبولی قرار بگیرد و عنوان دومین شرکت در آلمان و پنجمین شرکت در جهان را به دست آورد.
    در میان نمایشگاه‌های متعدد این مجموعه، نمایشگاه‌های حوزه بسته‌بندی و شیرینی، شیشه، تجهیزات پزشکی، متالوژی، کاغذ و چاپ، پلاستیک، لوله و سیسم کابل بیش از سایر نمایشگاه‌ها در ایران شناخته شده است و در جهان نیز در میان نمایشگاه‌های پیشرو قرار دارند.
    Messe München
    مونیخ هرچند بزرگ‌ترین شهر آلمان نیست اما احتمالا می‌توان آن را یکی از مشهورترین شهرهای این کشور دانست و بخشی از این شهرت به تیم فوتبال قدرتمند و محبوب این شهر، بایرن‌مونیخ بازمی‌گردد. اما در خارج از دنیای فوتبال، این شهر که در جنوب آلمان واقع‌شده، شهری ثروتمند و یکی از مراکز بزرگ صنعتی آلمان است تا جایی که هم‌اکنون مونیخ قویی‌ترین شهر اقتصادی آلمان و دارای کمترین نرخ بیکاری و بیشترین قدرت خرید است. در کنار صنایع متعدد که بعضی از آن‌ها در میان صنایع با فناوری بالا جای می‌گیرند، مونیخ قلب صنعت چاپ اروپا نیز هست و این مسئله باعث افزایش اهمیت این شهر می‌شود.
    مرکز نمایشگاهی بین‌المللی مونیخ هرچند در دور جدید و با ساختار فعلی در سال 1998 فعالیت خود را آغاز کرده اما سابقه برگزاری نمایشگاه‌ها با ساختار منسجم در این مرکز به نیم‌قرن پیش بازمی‌گردد.
    سابقه شهر مونیخ در برگزاری نمایشگاه به سال‌های دور بازمی‌گردد اما برگزاری نمایشگاه‌ها به شکل منسجم در سال 1964 در این شهر آغاز شد. مونیخ اندکی دیرتر از سایر شهرهای مشهور آلمان در این زمینه وارد صنعت نمایشگاهی شد اما در آغاز برنامه بلندمدتی برای این منظور داشت و توانست این مسیر را با موفقیت پیگیری کند. در اول آپریل 1964، شرکت نمایشگاهی مونیخ با سهامداری شهر مونیخ، ایالت باواریا و اتاق‌های بازرگانی منطقه، باهدف مشخص تبدیل مونیخ به یک بازار جهانی تاسیس شد. شرکت تازه تاسیس در سال نخست توانست هفت نمایشگاه را در مونیخ برنامه‌ریزی کند و تنها یک سال بعد شاهد برگزاری نخستین نمایشگاه تجارت جهانی در این شهر بودیم، اتفاقی بسیار مهم برای شهری که قصد داشت جایگاه خود را در اقتصاد آلمان به دست آورد. یکی از موفقیت‌های بزرگ این مجموعه در دهه 60، در سال 1967 به دست آمد، جایی که نمایشگاه Bauma به‌عنوان مهم‌ترین نمایشگاه صنعت ساختمان و معدن به مالکیت مونیخ در آمد. این موفقیت بزرگی برای مونیخ بود به‌ویژه که این شهر در آن دوران و به سبب برگزاری المپیک 1972، مرکز ساخت‌وساز در اروپا بود و به این ترتیب مونیخ توانست نظر بسیاری از فعالان این حوزه را به نمایشگاه خود جلب کند. مسه مونیخ همواره در تلاش بود جایگاه خود را ارتقا دهد و درحالی‌که رقبای بزرگی در این زمینه داشت، سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های جدید و به‌طور مشخص ICT را در دستور کار قرار داد، سرمایه‌گذاری که البته در آن زمان ریسک بالایی داشت اما وقتی در 1969، نمایشگاه SYSTEM در این مرکز برگزار شد، می‌شد تشخیص داد این سرمایه‌گذاری جواب مناسبی داده تا جایی که ازآن‌پس تا سال 2008 شاهد برگزاری این نمایشگاه بودیم. با روند رشد نمایشگاه‌ها در مونیخ، مرکز نمایشگاهی این شهر نیز بزرگ‌تر می‌شد تا بتوان پذیرای نمایشگاه‌های جدید و انبوه بازدیدکنندگان از آلمان و سرتاسر اروپا باشد و این روند در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد. در 1971 شاهد برگزاری یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های مونیخ بودیم، نمایشگاه INTERBRAU در صنعت نوشیدنی که بعدها به Drinktec تغییر نام داد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین نمایشگاه در نوع خود در جهان است.
    روند توسعه فیزیکی نمایشگاه ادامه داشت اما در این زمینه محدودیت‌هایی هم دیده می‌شد و به این ترتیب در میانه‌های دهه 80 پس از مذاکرات بسیار میان مسئولین شهر و مدیران نمایشگاه، پروژه تغییر محل نمایشگاه و ایجاد سایتی جدید به تصویب رسید. این بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز در اروپا در آن زمان بود چراکه هدف طراحان تنها ایجاد یک سایت نمایشگاهی نبود و آن‌ها مجموعه‌ای کامل می‌خواستند که بتواند حتی نقش یک شهر کوچک را نیز بازی کند تا جایی که در سایت جدید مراکز خرید، پارک و مدرسه نیز دیده‌ شده بود. پروژه ساخت در 1991 آغاز شد، پروژه‌ای بلند پروازانه که در نوع خود بی‌نظیر بود تا جایی که در آن زمان بزرگ‌ترین سقف با پنل‌های خورشیدی در جهان در این پروژه در نظر گرفته شده بود. ساخت این سایت جدید تا 1998 به طول انجامید و سرانجام در فوریه 1998، سایت جدید نمایشگاه مونیخ به‌عنوان مدرن‌ترین سایت نمایشگاهی جهان افتتاح شد و هنوز هم پس از گذشت نزدیک به دو دهه از ساخت آن، یکی از پنج مرکز مدرن نمایشگاهی در جهان است. ساخت این سایت را می‌توان دورانی جدید در مسه مونیخ دانست چراکه از یک توجه به این نمایشگاه را افزایش داد و از سوی دیگر زمینه را برای توسعه نمایشگاه‌های این مجموعه فراهم کرد.
    مونیخ هرچند در آغاز نمایشگاهی محلی و درنهایت ملی بود، اما در میانه‌های دهه 90 سیاست‌های جدیدی را پی گرفت و آن تمرکز ویژه به بازارهای جهانی بود و در همین راستا نمایشگاه‌های بین‌المللی این مجموعه گسترش یافت و مدیران مسه مونیخ صراحتا اعلام کردند قصد بازگشت به وضعیت پیشین را ندارند و تمرکز خود را بر گسترش بین‌المللی این مجموعه قرار خواهند داد، روندی که تاکنون نیز ادامه داشته است ضمن آنکه مونیخی‌ها در 14 نمایشگاه تخصصی پیشرو هستند که این مسئله باعث توانمندی بالای این مجموعه شده است.
    ازجمله مشهورترین نمایشگاه‌های مسه مونیخ می‌توان به نمایشگاه کالاهای ورزشی و مد، ساعت و طلا و جواهر، وسایل و تجهیزات الکترونیکی، صنعت ساختمان، صنایع غذایی، سرامیک و متالوژی پودر و نمایشگاه حمل‌ونقل اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت