آداب حضور حرفه‌ای در نمایشگاه‌ها

عصر نمایشگاه- اهمیت حضور در نمایشگاه‌ها اعم از بین‌الملل یا داخلی آنقدر آشکار است که اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها برای حضور مؤثر در آنها بودجه خاصی در نظر می‌گیرند. در حقیقت حضور ما در نمایشگاه‌ها در نقش بازدیدکننده یا غرفه‌دار آداب خاصی دارد. هدف این آداب استفاده مفید و حداکثری از حداقل زمان موجود در یک نمایشگاه است. آشنایی با این آداب و رعایت آنها می‌تواند حضور ما را تأثیرگذارتر و مؤثرتر کند.

آداب حضور حرفه‌ای در نمایشگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، معمولا افرادی که نمایشگاه‌ها را محل مهمی می‌دانند، برای حضور مؤثر، برنامه و طرح قبلی دارند. این افراد با تهیه نقشه نمایشگاه و مشخص کردن غرفه‌هایی که قصد بازدید از آنها را دارند، خود را آماده می‌کنند. در کنار این مقدمه‌ها، آشنایی با آداب حضور در نمایشگاه می‌تواند ما را از دیگران متمایز کند. بیان تمامی این آداب رفتاری در یک مطلب میسر نیست، به همین دلیل نکته‌های مهم‌تر را در 2 نقش بیان می‌کنیم. در قسمت اول به آداب حضور نمایشگاهی در نقش بازدیدکننده و قسمت دوم آداب حضور نمایشگاهی در نقش غرفه‌دار می‌پردازیم.
    بازدیدکننده:
    آنچه در نقش یک بازدیدکننده لازم است به یاد داشته باشیم، این است که ما نماینده سازمان یا شرکت خودمان هستیم و رفتار ما به‌صورت فردی مورد قضاوت دیگران قرار نمی‌گیرد. همه انتخاب‌ها، رفتارها و حتی نوع پوشش فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
    برای بازدید از غرفه‌ها برنامه داشته باشید: هدفمند بودن در بازدید به این معنی است که از قبل نقشه نمایشگاه را تهیه کنید و بعد از تعیین غرفه‌های هدف، وارد نمایشگاه شوید. افرادی که بدون برنامه اقدام به بازدید می‌کنند معمولا از ابتدا تا انتهای یک سالن را پشت سر هم می‌بینند و با رسیدن به انتهای سالن تغییر مسیر می‌دهند. این افراد توسط غرفه‌دارهای حرفه‌ای قابل‌تشخیص هستند و معمولا زیاد جدی گرفته نمی‌شوند.
    برای برداشتن کارت یا بروشور شرکت‌ها اجازه بگیرید: معمولا این کارت‌ها و برگه‌ها را در دسترس عموم قرار می‌دهند و ممکن است غرفه‌دار بدون رعایت آداب خاصی این کار را انجام دهد اما بازهم لازم است ما با رعایت ادب و احترام برای برداشتن آنها اجازه بگیریم.
    از افراد با رتبه بالاتر از خودتان درخواست کارت ویزیت نکنید: شاید از دیدن یک مدیر ارشد در نمایشگاه هیجان‌زده شوید و برایتان غافلگیرانه باشد. در این مواقع گرفتن کارت ویزیت افرادی که رتبه سازمانی بالاتری نسبت به ما دارند، عرف نیست. بهتر است شما کارت ویزیت خود را با احترام پیشنهاد دهید و اگر خودشان تمایل داشتند کارت ویزیت به شما بدهند.
    برای قرار ملاقات زمان‌بندی داشته باشید: معمولا نمایشگاه‌ مکانی است که به‌عنوان بازدیدکننده با چند غرفه به‌عنوان غرفه‌های هدف قرار ملاقات و صحبت‌های کوتاه می‌گذاریم. این موقعیت معمولا زمینه‌ساز قرارهای مهم‌تر است. برای اینکه مقدمات را هماهنگ کنید، بهتر است وقت آزاد خودتان را اعلام کنید و از غرفه‌دار بخواهید که وقت آزاد مشترکی را برای یک جلسه کوتاه هماهنگ کند. وقتی شما همان موقع تقاضای ملاقات می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد شانس کمتری دارید که با مدیران ارشد آنها ملاقاتی داشته باشید. برای هماهنگی ملاقات با غرفه‌ها بهتر است صحبت اولیه توسط مدیران شما انجام نشود. استفاده از کارمندان در هماهنگی اولیه شما را در موقعیت پایین‌تر از میزبان قرار نمی‌دهد و تعادل بهتری در گفت‌وگو به وجود می‌آید.
    برداشتن کاتالوگ غرفه‌ها را هوشمندانه کنید: بهتر است با دستی پر از کاتالوگ و کارت ویزیت به دیگر غرفه‌ها مراجعه نکنید. سعی کنید از کیفی برای نگهداری آنها استفاده کنید تا برداشتن کارت یا معرفینامه دیگران یک توجه ویژه به آنها محسوب شود.
    غرفه‌دار:
    نماینده بودن در نمایشگاه از سایر موقعیت‌ها مهم‌تر است: با توجه به جایگاه مهم نماینده سازمان در غرفه نمایشگاه، لازم است فردی که این مسئولیت را می‌پذیرد، نسبت به اهمیت این نقش آگاهی داشته باشد. بهتر است زمان معرفی به بازدیدکنندگان، به‌جای بیان نقش سازمانی گفته شود که من نماینده سازمان هستم. وقتی یک مدیر ارشد به‌جای معرفی خود به‌عنوان نماینده، سمت سازمانی خود را بیان می‌کند، ممکن است این تصور را به وجود بیاورد که به‌اندازه کافی منابع انسانی وجود ندارد که یک مدیر ارشد میزبان می‌شود. وقتی بیان شود که امسال من به‌عنوان مدیر شرکت نماینده شده‌ام که در نمایشگاه حضور پیدا کنم، پیام این سخن این است که ما شرکتی بزرگ با منابع کافی داریم. 
    نشستن غرفه‌دار در مقابل بازدیدکننده بی‌احترامی است: هنگام ورود بازدیدکنندگان به غرفه لازم است میزبان بایستد. اگر ساعت نمایشگاه طولانی است، بهتر است از چند نفر در ساعت‌های مختلف استفاده کنید که خستگی باعث بی‌توجهی به این نکته نشود. دقت داشته باشید صندلی فردی که استراحت می‌کند دورتر از بقیه قرار بگیرد. توجه داشته باشید که عدم توجه به این نکته بی‌احترامی محسوب می‌شود.  بهتر است برای هر نمایشگاه یک ایمیل و کارت ویزیت عمومی طراحی شود و همه افراد از این ایمیل و کارت استفاده کنند. هرچند در حالت عادی کارت ویزیت افراد مختلف را نمی‌توانید به دیگران بدهید اما در نمایشگاه‌ها این کار اشکالی ندارد. نمایشگاه جایی است که می‌توانید کارت همکاران را به بازدیدکنندگان دهید و توضیح دهید که مسئولیت این قسمت با ایشان است و به همین علت این کارت را می‌دهید.
    اتحاد و هماهنگی مدیر و کارکنان را جدی بگیرید: در نمایشگاه فرصت کوتاهی وجود دارد که لازم است در طول این مدت حداکثر تأثیر روی مخاطب گذاشته شود. افرادی که از بیرون رفتار مدیر و کارکنان را می‌بینند، بر اساس این تصویر درباره شرکت یا سازمان آنها قضاوت می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در لباس پوشیدن، همراهی کارمندان با مدیر و سایر موارد دیگر کارمندان همانند مدیرشان رفتار کنند.
    گرفتن اطلاعات مشتری را به یک نگاه ویژه تبدیل کنید: اگر قصد دارید اطلاعات مشتری را بگیرید، لازم است با رعایت ادب و احترام و بعد از ایجاد فضایی امن این کار را انجام دهید. وقتی فردی به غرفه شما مراجعه می‌کند، بلند شوید و اجازه دهید فضایی امن و محترمانه را حس کند؛ آنگاه با توجه به زبان بدن افراد و زمانی که آمادگی برای گفت‌وگو را در آنها احساس کردید، صحبت کردن را آغاز کنید. هیچ‌گاه همان ابتدا از افراد درخواست اطلاعات نکنید. بهتر است به‌جای قرار دادن برگه‌های زیاد روی پیشخوان غرفه، آنها را دور از چشم عموم نگه‌دارید. از میان افراد آنهایی که علاقه‌مند به ارتباط بیشتر هستند را شناسایی کنید و بعد از کمی گفت‌وگو پیشنهاد دهید که می‌توانند اطلاعات خودشان را در اختیار شما قرار دهند تا پیگیری‌های بیشتری صورت گیرد. اینگونه برخورد حس خاص بودن را ایجاد می‌کند و نه‌تنها دادن اطلاعات برای آنها آزاردهنده نیست بلکه حس خوبی هم ایجاد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت